Østmarka; Haraløkka – Langvann – Smørhullet – Pettersbråten…

29 desember 2018. Årets siste løpetur skulle bli en flott tur i Østmarka. Og foruten at jeg skulle over Nøklevann og Langvann skulle jeg også følge deler av Østmarkrunden motsatt vei.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Sørli hvorfra jeg fortsetter på isen langs land utover mot Bråten. Det går greit å løpe på sprø rim som knaser under bena og jeg nyter lyden mens jeg fortsetter over Nøklevann til Katisa.

Løypekryss på Nøklevann ved Katisa

 

I det jeg går i land kommer det noen som spør om isen er like sikker som det jeg fikk den til å se ut som. Det vet jeg ikke svarte jeg, men den knaker ikke. Deretter fortsatte jeg i rød løype over Katismyra til Ødegårdsletta og Ødegården. Jeg går det meste av veien opp til Høyås før jeg tar skogsvei videre forbi Ødegårdsmåsan og ned til Langvannsbekken. Underlaget er snø og is, men selv uten pigger, går det greit og fra Langvannsbekken setter jeg kursen opp til Langvann.

Sti fra Langvannsbekken til Langvann

 

Langvann fra Nord mot sør

 

Det var ikke så mye rim eller snø på isen og siden jeg ikke hadde pigger, måtte jeg liksom skyve bena fremover. Det var litt ubehagelig å høre at det drønnet i isen ettersom luftlommer, men når det i tillegg knaket, var jeg glad for å komme til løypekrysset i sørenden av vannet. Puh!!

Løypekryss ved Langvann

 

Herfra skulle jeg ta deler av Østmarkrunden motsatt vei. Jeg svinger derfor til venstre ned bakken og over myra til Smørhullet før jeg fortsetter i rød løype mot Petersbråten ved Nord-Elvåga.

Løypekryss ved Smørhullet

 

Fingerbølmyrene er en myr mellom Langvann og Sør-Elvåga. Her klargjorde Milorg en slipplass i april 1945, men mottok ingen slipp.

Det var fint over Fingerbølmyrene og jeg nyter turen videre. Litt glatt enkelte steder, men ellers ok.

Fra Pettersbråten tar jeg skogsvei til Langvannsbekken, Ødegårdsmåsan og Høyås før jeg tar veien videre til Rustadsaga. Jeg kjenner at det går tyngre enn før og at PF (Plantar Facitt) i høyre fot ikke er leget, men det går greit og fra Rustadsaga velger jeg å ta turen over isen til Bråten før jeg er tilbake på Haraløkka. En flott tur i marka med joggesko da skiføret er fraværende.

Bråten ved Nøklevann (gml. bilde)

 

Ca 13,4 km

1:33

#østmarka #oslomarka #trailrunning #runforfun #turogtrening #mosjon

Se hele turen på Strava

Se flere bilder fra samme tur;

Nøklevann ved Sørli

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top