Løpetur på bar asfalt i Favorittrunden…

21 mars 2022. Skal – skal ikke…? tenkte jeg om dagens løpetur – med pigger i marka eller uten på bar asfalt – Thats`s the Question.

Men siden jeg generelt sett ikke er spesielt glad i å løpe med pigger og tatt i betraktning at leggene ikke var 100%, var det egentlig ikke noe å lure på … joggesko på bar asfalt. Og slik ble det.

Jeg skulle ta «Favorittrunden» over Abildsø, Manglerud og Ryen, men samtidig utvide denne med en tur rundt Høyenhall boligområde.

Fra Haraløkka tar jeg Bølerlia til Nøklevann skole og ned skoelbakken til Rustadsaga før jeg fortsetter langs Generalen og Skullerudveien til Abildsø krysset. Det var fint å løpe på bar asfalt – bare og nyte.

 

Plogveien mot Manglerud. Abildsø gård ligger på høyre side av veien. (gml foto)

 

Selve runden (ca 3 km) starter i krysset Enebakkveien-Plogveien og rundt deler av Manglerud og Ryen. En runde som er like fin begge veier. Men denne gangen, siden jeg skulle utvide med en tur rundt Høyenhall tar jeg straks etter Manglerud skole til høyre inn Wetlesens vei. Denne følger jeg frem til Bryn senter hvor jeg krysser E6.

 

Bryn senter med Skøyen hovedgård i bakgrunn.

 

Deretter løper jeg delvis rundt Høyenhall, som er et boligstrøk i bydel Østensjø i Oslo. Tidligere var det noe industri i dette strøket, bl.a. tegleverk og Høienhall Fabrikker, siste eid av Harry Fett, som har fått veinavn oppkalt etter seg. Navnet, Høyenhall, kommer fra løkkeeiendommen Høyenhall som fikk dette navnet av eieren P.W.W.Kildal, hvor han anla landets største frukthage i 1850-årene.

Mens jeg følger Høyenhallveien og Furuveien til Svartdalsveien tenker jeg at dette området har mye historie.

 

Høyenhallveien krysser Kildalsvei, Bekkeveien og Furuveien. Østensjøveien på Brynseng til høyre i bakgrunnen. Trikkesporet til Østensjøbanen sees også i bakgrunnen – 1962. (Oslobilder.no)

 

Området ble jo første gang utparsellert for boligbygging allerede i 1914. Samtidig ble også Østensjøbanen planlagt og åpnet i 1926. Dette satte også fart på utbyggingen og utover 1950-tallet fikk strøket en stor boligbygging, vesentlig som villabebyggelse.

Men nok om det tenkte jeg og løp så videre opp Svartdalsveien til Plogveien. Og her kommer jeg innpå selve «Favorittrunden» som jeg følger tilbake til Haraløkka.

Ca 15,1 km

1:36

Se tur på Strava HER:

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top