Haraløkka – Grønliåsen – tur/retur….

8 oktober 2020. Lenge har jeg gått med en tanke om å ta en tur til Branntårnet på Grønliåsen, men jeg har liksom ikke helt visst hvordan jeg kommer dit og dermed har det gått litt i glemmeboka – helt til i dag. Nå har jeg imidlertid fått studert alternative veier og jeg velger å ta Maurtuveien fra Klemetsrud til Åslandkrysset.

 

Branntårent på Grønliåsen

 

Fra Haraløkka tar jeg Bølerlia til Nøklevann skole, ned “skolebakken” og videre langs Generalen til Skullerud og Skulleruddumpa. Det var fortsatt mørkt ute, men lysning i sikte da jeg fulgte Vinterveien opp til Dal og Brenna. Jeg er nøye med å holde meg på høyre side for sykelistene kommer fort motsatt vei, men ingen problemer. Jeg tar gangvei ned til-og forbi Klemmetsrud skole før fra Enebakkveien tar inn Maurtuveien. Det er lenge siden jeg har tatt denne veien, men husker at det er nokså kupert.

 

Åsland. EPC TBM Folloline Project

 

Her ved gamle Åsland Pukkvek stopper veien, men blåmerket turvei går igjennom tunnelen og ut i Sluttstykket.

Fra sti- og løypekryss ved Sluttstykket tar jeg til høyre over E6. Her har jeg vært noen ganger før, men denne gangen skulle jeg et stykke innover til Oldtidsveien. Underveis passerer jeg en ny vei som jeg antar er i forbindelse med Politiets Beredskapssenter på Taraldrud. Siden jeg ikke er kjent i området er jeg glad for at det dukker opp et sti- og løypekryss med god skilting til Branntårnet.

 

Fra stikryss forsetter jeg mot Branntårnet på Oldtidsveien.

 

Oldtidsveien mot Branntårnet er både rød og blåmerket.

Jeg følger blåmerket sti (Oldtidsveien) videre mot Branntårnet. Underlaget er svaberg, men vått og sleipt mange steder og det var greit å ta det rolig. Plutselig dukket Branntårnet opp. Ikke lå det på noen topp, men utsikten skulle være god og da måtte jeg opp i tårnet. Uheldigvis var det mye tåke denne morgenen og den flotte utsikten uteble, men det var uansett gøy å ha vært i tårnet. Se bilder:

 

 

 

 

Tursjokolade og drikke

 

Etter ca 12 km fra Haraløkka kom jeg opp i Branntårnet på Grønliåsen

 

Fra Branntårnet forsetter jeg på Oldtidsveien hvor jeg passerer Utsikten og Kjærlighetsbenken før jeg kommer innpå lysløypa. Litt usikker på hvilke vei videre tar jeg til høyre. Mener dette må bli i retning av Bjørndal. Underveis kjenner jeg meg litt igjen fra en tur Frode og jeg hadde her på Grønlia før vi fortsatte til Kloppa – Se tur HER:

 

Jeg følger lysløypa som er nokså kupert et stykke før jeg liksom hopper av denne og tar Bjørnåsveien og Slimeveien ned til Ljabruveien. Først tenkte jeg å ta til høyre mot Klemetsrud og hjem samme vei som jeg kom, men så bestemte jeg meg for å ta til venstre og opp på brua over Ljabruveien.

 

Lunhvileveien og Lofsrudveien

Det begynner å røyne på og jeg går opp Lofsrudveien før jeg løper videre mot Mortensrud og deretter Dal. Herfra tar jeg Vinterveien til Skulleruddumpa

 

Vinterveien mellom Dal og Skulleruddumpa

Fra Skulleruddumpa tar jeg samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. En flott morgentur som ble litt lenger enn jeg tenkte, men gøy å ha vært på toppen av Branntårnet på Grønliåsen.

 

Ca 23,5 km

2:48

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur:

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top