Østmarka: Nøklevann rundt (NVR) motsatt vei….

20 november 2018. Nøklevann rundt (NVR) motsatt vei. Så fremt det går an å nyte NVR så var det akkurat det jeg skulle denne gangen, men selv om jeg skulle ta runden som “sakteløping” skulle det allikevel bli mitt neste løp i Sportsmandens løpskarusell 2018 – Høstkarusellen.

 

Klar for NVR motsatt vei eller mot klokka

 

I og med at det var litt småsurt var jeg godt kledd og da jeg la i vei fra Haraløkka mot Rustadsaga, tok det ikke lange tid før jeg ble nokså varm. Planen var å løpe rolig hele runden i ett inklusive alle bakker. Ikke så ofte man tar denne veien rundt vannet, men hvilke vei som er best eller verst er nok hipp som happ.

 

Nøklevann rundt (NVR) – 2018. Foto: Frode Monsen/Sportsmanden

 

Jeg rundet Løkka (hestehagen) før det bikket nedover mot Hullet hvor løypa tar til venstre. Her går det rett inn i en lang sugende bakke forbi Sankthansåsen og videre oppover til Fjelstad er passert. Deretter småkuppert til man stuper ned bakken og ut på Kattismyr. Fra Trekanten fortsetter løypa langs vannet forbi Bremsrud og Paulsendalen før ny lang bakke venter ved Sleppa. Med krabbegearet innkoblet smyger jeg meg opp bakken og straks etter den Hvite foss, er pulsen dalende. Det går greit videre forbi Sarabråten og ned til vannet hvor det venter et roligere parti før det bærer inn i Korketrekkeren på motsatt side.

 

Korketrekkeren – 1941 (oslobilder.no)

 

Enda en gang kobles krabbegearet inn og det går jamt oppover. Plutselig hører jeg en ved siden av meg si – lang denne bakken – før han forsvinner under brua hvor han tar til venstre. Det var da som bare tenkte jeg og hang på et stykke før jeg tok til høyre etter brua. Med Einars formaninger om å til å ta “hele” løypa og ingen shortcutt (dvs til venstre etter brua) hengende over hodet, turde jeg ikke annet enn å svinge til høyre for å passere over brua. Deretter går det greit videre forbi Østmarksetra og Ulsrudvann til Sørli. Her svinger til høyre mot Klubbhuset og avslutter med stigningsløp i en noe utvidet runde på Haraløkka.

 

Selv om tiden ikke var i nærheten av pers for NVR (9,7 km 51-52 min, kan jeg allikevel konstatere at løypa er minst like krevende motsatt vei.

 

ca 10 km

 

1:06

 

#østmarka #oslomarka #nøklevannrundt #nvr #mosjon #turogtrening

 

Se mer om NVR på Sportsmanden HER og HER

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top