Østmarka; Vangenrunden fra Haraløkka…

22 mars 2018. Som siste skitur og sesongavslutning skulle jeg ta <<Vangenrunden>> fra Haraløkka – en klassiker i Østmarka på noe over 3 mil.

Sjelden har forholdene vært så fine i Østmarka en hel vinter og sjelden er det så fint i mars måned som nå. Med sol fra blå himmel og god tur fra nabo Bård, satte jeg av sted fra Haraløkka ca kl 16:00 med kurs for Bråten og Nøklevann. Løypene var gode, litt blødt der sola fikk tak, men i skyggen gled det bra. Jeg brukte ski med rester av GripTape som feste, men etter hvert, ble det å stake på blanke ski.

Det gikk greit over Nøklevann til Katisa og Katismyra hvorfra jeg fortsatte over Ødegårdssletta til Høyås. Her tar jeg til høyre og straks etter er jeg ved Pettersbråten. Jeg tar hovedløypa til Klokkerud-Eriksvann og Skjelbreia. Underveis nyter jeg de fantastiske forholdene og hilser på dem jeg møter.

Fra Pettersbråten og sørover mot Smørhullet og Klokkerud

Fra Løypekryss ved Sjelbreia tar jeg <<Vangenrunden>> som først går nordover før den vender møt øst og deretter sørøst. Jeg har ikke vært på Vangen i vinter, men det er på tide nå. Forholdene underveis er varierende, men for det meste bra og det går greit å stake. Jeg passerer flere tjern og vann og her forteller bilder mer enn ord.

Løkensetermyrene ligger ved tjernet Løkenseterputten vest for Skålsjøen

Her ved Kløftjern svinger løypa til venstre mot Steinsjøen og Askevann (Askevatn).

Vangen Sportsstue er Skiforeningens storstue i Østmarka

Fra Vangen tar jeg løype 423 (Vangen-Skjelbreia) som først stuper ned en bratt skrent før den går over i et slakere terreng forbi Søndre Kjerrmåstjern og frem til løypekryss. Her holder jeg til høyre og høyre igjen i neste kryss før løypa krysser Vangenveien og går videre til Skjelbreia. Vel tilbake i samme løypekryss som der jeg startet Vangenrunden, tar jeg en pause med New Energi.

Løypekryss ved Vesle Skjelbreiavann

Jeg hilser på to som kommer over vannet fra Krokhol før jeg tar fatt på returen delvis samme vei som jeg kom. Ved Eriksvann sklir jeg ut på isen og staker vannet på langs mot nord. Forholdene er ok og jeg bestemmer meg for å ta Sør-Elvåga nordover til Elpaso. Men her er forholdene langt fra gode og det surkler for hvert stavtak. Jeg skulle nok ha tatt løypa til Klokkerud tenkte jeg, men vel over vannet, skled jeg ned til Pettersbråten. Her i fra, tar jeg samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom.

Ca 32,9 km

Se tur på Strava HER:

#østmarka #oslomarka #nordicski #crosscountry #turogtrening #mosjon

Det har vært en herlig vinter i Østmarka og mange fine skiturer har det blitt, men kanskje var det nettopp skituren i Spydeberg (Skimtefjell og Lyseren) som gjorde mest inntrykk. Uansett fortsatt fine forhold i marka så setter jeg bort skiene for denne gang.

http://turogtrening.blogg.no/1518685379_skitur_i_spydeberg_til_skimtefjell__lyseren.html

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top