Østmarka; Haraløkka – Kroktjern – Slettfjell…

28 mars 2017. Endelig var det tid for en vårtur i Østmarka – en slags”førstetur” på sti og grusvei. Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Ulsrudvann og deretter til veikryss i nordenden av Nøklevann. Her svinger jeg til venstre forbi Lutvangen før jeg fortsetter innover Lutdalen. Jeg følger langs bekken et stykke før jeg tar blå sti videre.

Det var litt is i starten, men bedre ettersom jeg kom høyere opp i skråningen. Jeg hadde håpet at blåveisen hadde kommet frem, men det er nok litt for tidlig. Uansett liker jeg godt dette partiet og nyter turen videre over kollen frem til kroktjern.


Mot Lutvannsåsen og kroktjern – Østmarka
 


Kroktjern – Østmarka

Fra Kroktjern tar jeg rød løype og blå sti til disse skiller lag, men velger å fortsette på blå sti. Og straks kommer jeg ut på Haukåsveien ikke langt fra Branntårnet. Jeg svinger til høyre og følger veien videre nedover forbi Mariholtputten til veikryss ved Mariholtet.


Fortsatt snø og is på Haukåsveien

Jeg følger lysløypa videre mot Hestehullet. Stedvis var det svært glatt og jeg fikk gå i grøfta, men ellers ingen problemer.


Mye is mellom Mariholtet og Hestehullet

Ved Hestehullet tar jeg til venstre da jeg skulle ta blå sti langs Slettfjellåsen. En sti som er blant mine favoritter. Underlaget er bra hele veien og jeg nyter turen videre mot Ødegården.

Vel over Ødegårdsletta tar jeg til venstre mot Katismyra og Fjellstad. Jeg går opp bakken, dvs, jeg har gått de fleste bakkene, for etter flere dager med omgangssyke, er jeg slapp, men ellers ok. Jeg følger lysløypa videre et stykke før jeg svinger til høyre inn gammel lysløype. Denne følger jeg forbi Fjellstadputten før jeg tar blå sti til venstre. Det går greit videre og straks etter er jeg ved Løkka og Rustadsaga. Jeg går opp Nøklevannsbakken og løper så rolig over Skredderløkka innen jeg er tilbake på Haraløkka. En fin tur i marka der forholdene var bedre på sti enn vei.

Ca 11,7 km

1:32

#østmarka #oslomarka #trening #mosjon #friluftsliv

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

One thought on “Østmarka; Haraløkka – Kroktjern – Slettfjell…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top