Vinterveien – Dalsåsen – Mortensrudveien – Ljabruveien…

17 oktober 2016. Fra Haraløkka fulgte jeg en gangvei ned til Generalen og videre langs denne til Eterveien og deretter Østensjøveien før jeg tar til venstre inn Langerudhaugen. Her krysser jeg Enebakkveien og fortsetter så videre på gangvei til Skulleruddumpa og Sagdammen. Var litt i tvil om hvilke vei videre, men valgte å ta Vinterveien opp til Dalsåsen og langs denne til Mortensrud. Det er mye stigning til Mortensrud fra Skulleruddumpa, men her i fra, bikker det nå nedover.


Dal/Brenna – 1975. (oslobilder.no) Det hvite huset til venstre er hovedhuset på Nordre Dal gård. Bilde er tatt fra veien opp til Oscar Dahls vei 50-54. Gjerdet midt på bilde er der hvor Vinterveien (turvei) går i dag. Hovedhuset på Søndre Dal gård skimtes til venstre for toppen av stolpen.

Jeg følger Mortensruveien rundt Kantarellen og ned til Ljabruveien. Og mens jeg løper nedover, ser jeg to andre “joggere” et stykke foran. De var begge kledd i mørke klær og uten vest eller annen synlig refleks, krysser de Ljabruveien. Det oppstår umiddelbart en farlig situasjon og det var kun på hengende håret at en våken sjåfør fikk stanset i tide. Huff og huff tenkte jeg, dette var nære på – for selv om disse to krysser veien i et gangfelt (uten belysning), er det IKKE greit å ferdes langs landeveien i mørket uten refleks og ta for gitt at bilfører ser deg.


Både “nye og gamle joggere “- MÅ huske refleks i høstmørket.

Jeg grøsset litt da jeg selv skulle krysse Ljabruveien, men med vest og annen refleks, skjønner jeg at bilfører har sett meg og han stanser. Disse to andre forsvinner i retning Hauketo mens jeg tar til venstre og følger gangvei langs Gjersrudbekken til Klemetsrud. Jeg krysser Sørliveien før jeg fortsetter på gangvei til Brenna og Dal. Deretter tar jeg Vinterveien til Skulleruddumpa hvor jeg går opp Skullerudbakken. Passerer Skullerud T-bane og Skullerud skole før jeg går opp “skolebakken” til Nøklevann skole. Langs Bølerlia hilser jeg på Arnfinn og Trond Inge før jeg avslutter med stigningsløp den siste biten hjem.

Ca 17,1 km

1:39

#trening #mosjon #turogtrening #løpetur

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top