Søndre Kolsås – Dælivann…..

10 desember 2015. Trim i arb.tiden. I og med at været var så bra og at det var lenge siden jeg hadde vært på Kolsåstoppene, valgte jeg denne gangen en tur til Søndre Kolsåstopp. Og fra Sandvika tok jeg raskeste vei via Evjebakken og Brynsveien til Toppåsveien. Denne veien er bratt og jeg går hele veien opp til bom. Deretter følger jeg skogsvei et stykke før blå sti videre mot toppen. Ettersom jeg kom høyere, blåste det mer og mer og det ble nokså surt, men inte problem.


Søndre Kolsås – 342 moh. Se mer om Søndre Kolsås

Etter å ha tatt ett bilde eller to og hilst på en gjeng som hadde picnic, fortsatte jeg videre på blå sti. Underlaget var ok men stedvis vått og bløt på bena kom jeg frem til Setertjern. Et flott lite tjern som ligger idyllisk til mellom Søndre- og Nordre Kolsåstopp. Desverre klikket kamera på mobilen da jeg skulle ta bilde av tjernet.

Jeg forlot Setertjern og fulgte blå sti videre til stikryss. Her gikk det en sti til venstre mot Nordre Kolsåstopp, men jeg valgte denne gang å fortsette rett frem og ikke lenge etter, kom jeg ut på <<Gamle Ringeriks vei>> en grusvei som jeg følger frem til Løype 600.  


Stein gård  (gml:  foto)

Fra Stein gård fortsetter jeg langs veien mot Godthaab, men tar så til høyre inn Dæliveien. Her i fra er det et flott parti og med sola i mot, nyter jeg turen videre forbi Skotta og Dælivann til jeg passerer Fleskum gård. Mer om Dælivannet  HER.

Jeg fortsetter å følge Dæliveien ned til Valler og deretter langs Lindelia, Brynsveien og Leif Larsons vei til Sandvika og Skattens hus. En flott tur i flotte omgivelser.


Gammelt maleri fra Kolsås (privat eie) Foto: Eystein Kallhovde

Ca 13,5 km

1:25

#friluftsliv #budstikka #mosjon #løpetur #turogtrening 

Flere bilder fra samme område;


Søndre Kolsås


siste trappa før toppen


Setertjern

Kjent motiv fra Dælivannet – Gutten med Seljefløyten

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

3 thoughts on “Søndre Kolsås – Dælivann…..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top