Østmarka; Setertjern – Klokkerud – Sotåsen – Høyås…

23 november 2015. Siden Heidi og jeg nylig var kommet hjem fra en herlig uke på Tenerife og Los Cristianos hvor vi har levd det gode liv med alt det måtte innebære osv.,

nåja…helt rolig har det ikke vært for…

vi tok flere friske morgenturer på promenaden mellom Los Cristianos og Las Americas i soloppgangen som en god start på dagen:), men nok om det, for nå skulle jeg møte Einar på Haraløkka for felles tur.

Jeg var ute i god tid og mens jeg ventet, måtte jeg småløpe litt frem og tilbake for å holde varmen. Planen denne gangen var en “rundtur” via Sandbakken. Og da Einar dukket opp, var han fast bestemt på at vi skulle løpe minst mulig på asfalt. Det skal vi nok få til sa jeg og så satte vi avsted langs grusveien mot Rustadsaga. Her tar vi til høyre og fortsetter så videre forbi Skullerud skole, Skraperudtjern og frem til Skullerudstua. Her var Skiforeningen og Rustad IL i full gang med produksjon av snø.


Snøproduksjon på Skullerud Idrettsplass

Med et snev av vinter vasser vi i snø til anklene da vi krysser sletta og Ljanselva før vi går opp brattbakken til Vannverket. Her i fra, tar vi lysløypa et stykke før vi svinger til høyre i neste veikryss. Lysløypa i Dalsåsen til Dal/Brenna er ikke lang, men litt kupert og morsom. Se Løype nr 690 .  Denne veien er ny for meg sier Einar. 

Vi kommer til Brennaveien og siden vi skal utover mot Klemetsrud, tar vi til venstre. Straks etter er vi i enden av veien ved rundkjøring, og litt usikre på veien videre, velger vi å fortsette langs Pasoplia. Jeg fryktet at vi måtte videre nedover mot Gamle Brennavei, men så får vi øye på en bro som går over en bekk og der på den andre siden, er det en sti. 

Vi krysser bekken og siden ingen av oss hadde vært her før, måtte jeg ta et bilde. Jeg fiklet med mobilen og denne gikk i svart, så noen bilde eller flere målinger på Strava, ble det ikke. Vi følger imidlertid sti langs bekken og ikke lenge etter er vi nede ved Sørliveien og Klemetsrud skole. Til nå hadde vi knapt vært på asfalt, men nå var det ikke til å unngå da vi skulle videre til Stensrudvannet.


Stensrudvann   (gml: foto)

Ved vannet krysser vi Enebakkveien og fortsetter så videre på grusvei (Hanåveien) videre forbi Solbakken før vi ved Hanå, tar turvei til venstre mot Setertjern. Her er det jammen flott sa Einar da vi gikk over Februa for å følge Antons vei langs Setertjernet på den andre siden. Her har jeg heller aldri vært sier Einar da jeg viser ham stenen med inskripsjonen “Antons vei” som Anton Barli fikk risset inn.


Februa ved Setertjern – Østmarka   (gml: foto)

Fra p-plassen ved Sandbakken, tar vi grusvei innover til Klokkerud. Underlaget som er snø og rim, er ok og ikke glatt. Og siden underlaget er frosset, velger vi å følge rød løype fra Klokkerud til Smørhullet. Se Løype 287 . Det går stort sett greit og til tross for at Einar plumper og blir våt på den ene foten, tar det ikke lang tid før vi er ved Smørhullet. Her i fra, følger vi blå sti på østsiden av Langvann over Sotåsen. Det begynte å mørkne og det var ikke så enkelt å se hvor det var glatt. Og plutselig forsvant bena da jeg ikke så forskjell på is og stein. Heldigvis gikk det bra og jeg med våt arm og Einar med en våt fot, kom vi frem til grusveien ved Langvannsbekken.


Ødegården – Østmarka    (gml: foto)

Etter å ha gått opp langbakken til Ødegårdsmåsan, følger vi grusvei videre til Høyås. Vi passerer deretter Ødegården, Katisa, Rustadsaga og Skredderløkka, før vi er tilbake på Haraløkka. Her takket jeg Einar for turen og avsluttet med stigningsløp den siste biten hjem. En flott tur på nye veier.

Ca 21,5 km

2:25

#østmarka #oslomarka #mosjon #løpetur #trening #friluftsliv

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top