Østmarka; Haraløkka – Dølerud

8 august 2014. Etter å ha vært noen dager i Bergen og andre steder, var det nå fint med en tur i Østmarka igjen. Fra Haraløkka på grusvei til Rustadsaga og videre forbi Ødegården og opp til Høyås. Her passerte jeg en stålorm så lå og varmet seg på grusen i det fine været. Jeg tar så til høyre og følger skogsvei innover mot Ødegårdsmåsan og litt forbi denne.

Skogsvei mellom Høyås og Ødegårdsmåsan.

Det går to blå stier ut til høyre og jeg velger den som går mot Langvann. Ved Langvann går sti sammen med rød løype og denne følger jeg videre til forbi Gudbrandsdalen til Breidåsen. Tar så blå sti til venstre. Passerer over en multemyr før jeg kommer frem til Smalvann. Følger så sti langs østsiden av vannet forbi OFA-hytta til stikryss i enden av vannet. Fortsetter på blå sti rett opp skrenten (flyktningeruta) til Østmark kpl.

Østmark kapellet

Her i fra fortsetter jeg langs grusvei nedover til veikryss hvor jeg svinger til høyre. Tar så første blå sti til venstre og langs den til Dølerud. Stiene er tørre og fine, og jeg nyter stillheten i Skogen.

Velkommen til Dølerud

Fra Dølerud returnerer jeg på samme sti tilbake til grusvei. Tar til venstre og følger denne forbi Sølvdobla til Grønmo og grusvei videre til Vannverket på Skullerud. Her tar jeg brattbakken ned og over bekken. Passerer startbua og fortsetter så over sletta til Skraperudtjernet hvor jeg tar til venstre. Følger Generalen til Rustadsaga og så opp “skolebakken” til Nøklevann skole. Langs Bølerlia til Haraløkka hvor jeg avslutter med stigningsløp opp siste bakken og hjem. En flott tur i flotte Østmarka.

Ca  15,8  km

1:45

#utno #trening #stiløping #mosjon #østmarka #friluftsliv

flere bilder fra samme tur: