6 juni 2013 Søndre- og Nordre Kolsås

Trim i arb.tiden. Fra Skattens hus satte jeg kursen mot Kolsås. Planen i dag var å bestige både den Søndre- og Nordre Kolsåstopp.

Jeg fulgte Vinjebakken opp forbi skolen, passerte brannstasjonen og så over Bærumsveien. Her tok jeg Toppåsveien videre til p-plass i enden.

Vinjebakken

Fulgte deretter en blå sti videre opp til Søndre Kolsåstopp. Fant rett sti videre mot den Nordre toppen som er noe høyere enn den Søndre. Underlagt var ok og det gikk greit å løpe, men nokså kupert enkelte steder. Midt i mellom Søndre- og Nordre topp, dukket det opp et tjern som lå der så blank og fin.

Setertjernet

Jeg rundet vannet og kom frem til et kryss med med skilt for blå sti i flere retninger. Jeg valgte sti videre mot den Nordre Kolsåstopp.

Sti kryss ved Setertjern

På Nordre Kolsåstopp (379 moh.)

Fra toppen og videre fulgte jeg en blå sti som jeg trodde skulle føre til Kolsås alpinsenter, men stien gjorde en sving mot høyre og etter å ha passert et lite tjern (uten navn) dukket det brått opp en grusvei. Litt usikker på om jeg skulle ta høyre eller venstre valgte jeg å ta til venstre. Passerte Knabberud gård og så videre mot Stein gård og Gml.Ringeriksvei.

Mot Stein gård

Fulgte gang-og sykkelvei videre forbi Haslum, over Bærumsveien og så langs Engervannet tilbake til Skattens hus.

Haslum kirke (gml. bilde)

Ca 15,7 km

2 t 15 min

flere bilder fra Kolsås:

Søndre Kolsås  (gml. bilde)