Krokskogen; Skansebakken – Heggeliseter – Storflåtan – Løvlia…

27 januar

                       Skitur i Krokskogen fra Skansebakken i Sørkedalen. Hadde tatt fri denne

dagen får å teste løypene der Holmenkollen Skimarathon skulle gå. Det

var kaldt, ca minus 14 og blå exstra satt som spiker. Fryktet at det skulle

være is og harde løyper men her var det tør fin snø. Startet litt før halv 10

og tok det pent innover forbi Skrubbdal og videre opp mot Heggelivannene.

Løypa fulgte Gråseterveien og her var det flotte forhold. Ettersom man kom

høyere opp ble det også litt mildere og skia var ikke lenger så trå.

 

                                    
             Gråseterveien, ca 7-7,5  km

                       

                       Etter en drøy time var jeg oppe ved Søndre Heggelivann og passerte så

Bymyr i strålende vær der sola skinte fra en skyfri himmel. Det var nå

ca 5-7 minus og med god glid skled jeg ut på Nordre Heggelivann og staket

i noe isete spor videre over vannet til Skamerek og Gagnumseter i den

andre enden.

 

 

Heggeliseter

 

Stort sett var det gode forhold over isen men jeg tviler på at HKS vil gå

over isen og at alternativ løype langs vannet på vei, ville bli tatt i bruk.

Fra Gangnumseter gikk løypa videre i lett småkuppert terreng over myr

og tjern i flotte omgivelser. Noen utforkjøringer var det også med krappe

svinger og det gjalt å være forsiktig. Kan nok by på problemer i oppkjørte

løyper og mye folk.

 

 

Over myra mot Storflåtan, ca 17-18  km

 

Jeg passerte en åpen elv, over ei bru og kom så frem til Storflåtan.

Løypa videre var den samme som “Grenaderløypa” der den kom fra Kikut. Jeg

tok en pause med mat og drikke før jeg gjorde vendereis tilbake.

 


Storflåtan, ca 20  km

 

Jeg gikk nå mot sola og det var aldeles nydelig, i flotte omgivelser var det

bare å nyte turen videre.

 


Kan man ønske mer?
 

Jeg passerte et løypekryss der jeg i farten registerte at det var

ca 3 km til Løvlia. Etter 300-400 m, kikket jeg på klokka og tenkte at jeg hadde

godt om tid så jeg stanset, gikk tilbake til krysset og satt så kursen mot Løvlia.

Dette var en villmarklsløype og her var det ikke så gode forhold, mye bøss i

sporene og nokså kuppert med seige fiskebensmoter, drysset fra træne

lå som is i løypa, men vel oppe… bevares, så flott det var.

 


  Over myra i furuskog mot Løvlia

                       

                       Det gikk fort videre mot Løvlia og vips så var man framme. Kom til

Løvlia fra oversiden, gikk rundt på nedsiden og etter en drikkepause

valgte jeg å ta løypa mot Gangnumseter og Skansebakken ca 17 km.

                       

                       
              Løvlia, ca 26 km

                       

                       Klokka viste nå 12.30 og jeg hadde vært ute i ca 3 t. Det gikk hurtig

videre ned noen bakker, over Nibbittjern og ut på Nordre Heggelivann

ved Skamerek-Gangnumseter.

 

Fulgte så hovedløypa tilbake forbi Heggeliseter, Bymyr og frem til

demningen ved Søndre Heggelivann.

 


Bymyr


Tok en rask drikkepause og satte meg i hockey og skled i god fart videre nedover

Gråseterveien og tenkte at dette var å regne som bonus der mann  hadde slitt seg

oppover. I fortsatt fint driv nådde jeg fremtil p-plassen ved Skansebakken og

var svært fornøyd med turen der jeg nå hadde blitt kjent med deler av løypa

der Holmenkollen Skimaraton skulle gå lørdag 5 feb. Brukte 4 t 22 min.

 

                       Ca 43  km

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top