Østmarka; Sør-Elvåga rundt…

Langtur i Østmarka med nabo, Terje. Vi møttes på Haraløkka 09.45 med staver, mat og drikke og satte av sted på grusveien til Rustadsaga og videre innover forbi Ødegården og opp til Høyås. Her tok vi til høyre og fulgte skogsvei til Petersbråtan og frem til sundet mellom Nord og Sør- Elvåga. Vi passerte over Skyttenbrua og frem til gammel husmannsplass, Nordre Skytten.

Her fulgte vi blå sti videre over åskammen parrarelt med Sør- Elvåga. Med sol og fint vær, var det bare å nyte det naturen hadde å by på der alt var så stille og fredelig. Vi kom frem til Søndre Skytten i den andre enden av vannet.

Søndre Skytten med Sør-Elvåga i bakgrunnen

Vi forserte en gammel bru over bekken mellom Eriksvann og Sør-Elvåga. Følger sti frem til  et kryss der vi velger å ta til høyre mot Smørhullet og Østmarkkpl. Etter en stund kommer vi fram til  Tretjerna som ligger så blankt og stille der det ligger badet i sol. Vi  krysser skiløypa mellom Klokkerud og Skjeldbreia og fortsetter videre et lite stykke innover i Svartdalen før vi klyver opp en skrent og fortsetter  i “flyktningeløypa” forbi Langvann, Smalvann og videre frem til Østmarkkpl.

Vi passerer Østmarkkpl og tar oss ned til Rundvann for en pause med mat og drikke.

Rastepause ved Rundvann

Etter litt mat og drikke er vi klare for hjemturen og vi følger sti forbi Rundvann og kommer etter hvert opp på Skullerudåsen. Fra toppen er det god utsikt og vi er ikke helt sikre på hva vi ser, men Grefsenkollen er lett å kjenne igjen. Vi fortsetter over åsen og ned langs Fjellstadbakken til lysløype i bunnen. Vi krysser løypa og forsetter i “gammel” lysløype over til grusvei og videre på denne til Rustadsaga. Opp Rustadsagabakken og på grus tilbake til Haraløkka. En kjempeflott tur som vi sikkert tar igjen senere.