Slitusprinten 2022

Straks etter å ha parkert på Morenen kjøpesenter ruslet jeg av sted for å hente startnummer til Slitusprinten 2022. I motsetning til i fjor, da været var ufyselig, var det vesentlig bedre nå, men kanskje litt kjølig. Uansett skulle jeg, i år som i fjor, løpe i kort kort.

Jeg hilser på Geir Arne (løpsleder og arrangør), Roar, Marius og andre fra samme klubb «Team Sportsmanden» som kommer fra nær og fjern. De fleste har jeg møtt før, men særlig hyggelig var det å prate med de jeg ikke har møtt før.

 

Slitusprinten for andre gang.
Team Sportsmanden (foto: Roar Tomter)

 

Roar som hadde annonsert lagbilde ca. kl. 12.15 fikk samlet teamet og bilder ble tatt. Deretter ble det tid for oppvarming litt frem og tilbake i deler av løypa.

 

 

Fra venstre; Jan Rune Nuland, Lars Thorsen og Dag Spilde klar for Slitusprinten 2022

 

 

 

 

 

Tidligere samme dag vurderte jeg hvilke sko jeg skulle velge da mine Xtep 300x 2.0 ikke var særlig greie med mine føtter, men etter noen justeringer, valgte jeg allikevel disse. Og nettopp det skulle vise seg å være smart. Skoene er ypperlige til trening for alle, gjerne lengre treningsturer, men som også egner seg godt til konkurranse på lengere distanser og for løpere som ikke nødvendigvis er av de aller raskeste og trenger ekstra god demping slik som meg.

 

 

 

 

 

 

Tiden går fort, så også denne gangen og straks var det klart for start. Jeg stilte meg opp bak i feltet som var mye større enn i fjor, men det er bare fint.

Jeg var litt spent, men gledet meg til å komme i gang. Planen var å løpe så jamt som mulig, men det fikk jeg ta underveis. Klar ferdig gå sa Geir Arne og så var løpet i gang. Først sakte og så fortere og fortere ettersom feltet strakte seg ut. Jeg kom meg greit av sted og ble ikke stresset av de andre som forsvant, men sånn er det bare.

Selve runden er nok lettløpt, men den ekstra sløyfa fra Ultvedtveien og inn Stabburveien og rundt et boligområde og tilbake (ca. 900 m) synes jeg er tung. Men i motsetning til i fjor går det lettere enn sist. Jeg tar igjen flere løpere før passering og siger stadig innpå nye løpere.

 

Første runde – 5 km 25:16. (Foto: Arrangøren)

 

For andre gang ut av sløyfa får jeg kontakt med Jacob etter ca 8,5 km. Jeg tar meter for meter og passerer ham rett før vi svinger inn Morstongveien. Det føles bra og det går greit. Trodde jeg hadde lagt ham bak meg, men han kommer tilbake og siger forbi. Jeg forsøker å utligne farten, men det blir noen meter frem. Øyner en mulighet på den siste biten mot mål, men han slår meg med 7 sekunder.

Jeg stanser klokka i det jeg passerer mål og stor ble overraskelsen da denne viste 50:24. Det er ny pers i Slitusprinten med over 2 min. og attpåtil en negativ splitt (25:08) på 8 sek. Dette var over all forventning da det er mange år siden sist jeg løp ned på 50 min, men selvsagt måtte jeg takke Jacob for en morsom fight. Dette og nye sko var nok årsaken til en bra tid i mål – herlig.

 

 

 

 

Både Dag og Egil var fornøyd med sine løp.

 

Det fine med Slitusprinten er den gode atmosfæren både før, under og etter løpet. Høy trivselsfaktor og god stemning – bare å nyte. Jeg går lit rundt og snakker med kjente og ukjente. Alle er vi enige om at Slitusprinten er kommet for å bli. Jeg takker for meg og er nesten i bilen da jeg hører speakeren rope navnet mitt over høyttaleren. Er Mathiesen her roper han en gang til mens jeg løper bort til plassen der han står.

 

 

Gratulerer du har vunnet dagens hovedpremie sier han og setter frem en diger fruktkurv levert av Bunnpris. Tusen hjertelig takk sier jeg – dette var både overraskende og gledelig.

Før jeg forlater Morenen kjøpesenter og Slitu i Indre Østfold veksler jeg noen ord med Roar. Og selvsagt måtte jeg skryte (ikke så vanskelig) av arrangementet som er helt toppers 🙂

For en herlig dag tenkte jeg mens jeg fulgte E18 hjem.

Ca 10 km

50:24

Se mer om Slitusprinten 2022 på Sportsmanden – HER.

Resultater Slitusprinten 2022 – HER.

Se løp på Strava HER:

Flere bilder følger;

 

 

 

 

Xtep 300x

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top