Sandvika og omegn; Glitredammen – Eineåsen – Rykkinn …

29 september 2022. Som en frisk morgentur skulle jeg på Stolpejakt i Rykkinn og på Eineåsen i Krokskogen, men først skulle jeg innom Glitredammen i Lomma som renner fra hjertet av Krokskogen, ned gjennom Lommedalen, og ut i Sandvikselva.

 

Lomma

 

Fra SBC-bygget tok jeg turvei forbi Sandvika VGS og over Sandvikselva før jeg gikk opp deler av Evjebakken. Deretter følger jeg Brynsveien videre forbi Gjettum brannstasjon og Kolsås til brua over Lomma. Herfra tar jeg turvei langs elva mot Glitterdammen og dagens første stolpe.

 

Glitterdammen er en oppdemmet del av elven Lomma, syd for Bærums Værk og vest for Nordre Kolsås. Dammen som ble bygget i 1915, da elektrisitetsverket ble anlagt ved Spikerbrukfallet, har fått navn etter småbruket Glitterud like ved. Se mer om Glitredammen her; Glitredammen | Skiforeningen

 

 

Jeg forlater Lomma og fortsetter langs Lommedalsveien før jeg i neste veikryss tar inn Gommerudveien. Her i veikrysset skulle det gå en sti videre opp til Djupedalsbekken, men den fant jeg ikke. Dermed måtte jeg følge Gommerudveien videre oppover et stykke før jeg fant rett sti.

 

 

Det er nokså bratt, men underlaget er greit og da er det ok. Straks etter Djupedalsbekken og en ny stolpe registrert, kommer jeg frem til en grusvei. Veien som går langsmed lysløypa, fører frem til neste stolpe. Jeg surrer litt frem og tilbake, men finner stolpa og returnerer tilbake et stykke langs samme vei.

 

Blå sti i “Steinrøysa”

 

Fra løype- og veikryss tar jeg blå sti rett opp «Steinrøysa» hvor det er en stolpe plassert midt i ura. Det er mye steiner og det gjelder å trå varsomt, men jeg kommer meg greit opp og inn på deler av Eineåsen.

 

Eineåsen er en ås mellom Rykkinn og Bærums Værk, 303 m.o.h., lysløyper i åsens nord- og østside, løype nordvestover via Solfjellstua og innover Krokskogen. I Eineåsen er det flere steder spor etter gruvedrift, men mange av kløftene og hulene i fjellet skyldes forvitring, ikke gruvedrift.

 

Utsikt fra Store Olaven i Eineåsen

 

Her følger jeg stier og veier litt om hverandre til jeg har funnet alle stolpene i dette området. Men før jeg setter kursen tilbake og ned samme «Steinrøysa» som jeg kom opp måtte jeg ta en tur ut på Store Olaven for å nyte utsikten mot Kolsås toppen, deler av Bærum og indre Oslofjorden.

 

 

Jeg kommer meg greit ned uten uhell og følger lysløypa frem til Gommerud utfartsparkering ved tennisbanen. Deretter tar jeg Paal Bergs vei videre nedover mot Bryn kirkegård hvor jeg registrerer siste stolpe før retur til Sandvika.

 

 

 

Fra Bryn kirke følger jeg Gamle Lommedalsveien et stykke før jeg fortsetter på turvei langs Lomma til Skuiveien ved Kirkerudbakken skisenter. Herfra følger jeg Sandvikselva tilbake til SBC-bygget.

En fin morgentur med både stolper, utsikt og mange høydemetre.

Ca 16,7 km

2:00

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1245

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top