Østmarka; En strabasiøs skitur på Nord-Elvåga uten spor og sikt …

6 januar 2023. Ettersom Kong vinter var på besøk i Østmarka fant jeg fram skiene for en snarlig tur. Det gjelder å hive seg rundt når anledningen byr seg – for allerede om noen dager, kan den forsvinne like fort som den kom.

Jeg fant fram noen gamle ski med Start Grip Tape som feste og gliding var det nok så som så med, men jeg skulle jo bare ut å lufte disse. At det da skulle gli litt dårlig underveis spilte heller ingen rolle.

Fra Haraløkka tok jeg raskeste vei til Bråten før jeg skled ut på isen. Kattisa eller Bremsrud …?? tenkte jeg mens prøvde å finne brukbare spor som jeg kunne ta. Men med vind og snødrev rett i fleisen (uten briller) valgte jeg å gå til Kattisa og deretter lysløypa.

Etter en lynrask rådslagning om hvilken vei videre fortsatt jeg i lysløypa da sporene over Ødegårdsletta var fraværende. Ikke at sporene i lysløypa var så mye bedre, men her var vi flere om å tråkke løyper.

 

 

Ved Bremsrud møter jeg Terje som kom motsatt vei. Vi prater litt om forholdene før han tenker å bli med meg videre til Mariholtet. Og som tenkt så gjort.

 

 

På Mariholtet takker vi for følget før jeg setter kursen mot demningen og Nord-Elvåga mens Terje vender nesa hjemover – samme vei som vi kom. På demningen er jeg litt i tvil om hva jeg gjør videre, men velger å trosse vind og snødrev da jeg sklir ned skrenten og ut på Nord-Elvåga. Gikk jo ganske bra i starten, men verre lenger utpå da jeg knapt så hvor jeg gikk. Jeg vaset i 20-30 cm snø og vurderte å snu, men sta som jeg er – skulle jeg over, og så lenge jeg skimtet neste bambuspinne fortsatte jeg sørover til Petersbråtan.

 

Løypa mellom Petersbråtan og Smørhullet

 

Herfra kunne jeg tatt til høyre mot Langvannsbekken, Høyås og videre, men valgte å gå til Smørhullet. Mest fordi det ihtl. Skiforeningens iMarka-app var lyse grønne spor mellom Østmarkkpl., Grønmo og Skullerud Idrettsplass.

 

 

Det går greit frem til Smørhullet hvor jeg treffer Bård som kommer motsatt vei. Vi ler litt begge to for greia er at vi møtes nettopp når vi er på ski, ett eller annet sted hvert år, men det er bare hyggelig. God tur videre sa vi før vi fortsatte hver for oss. Han mot Petersbråtan og jeg mot Langvann øst og Trollvann. Så faktisk frem til skikkelige spor mot Grønmo og Skullerud, men ble skuffet da det ikke var antydning til kjørte spor.

Med fortsatt vind og snødrev imot suste (haha) jeg ned til Grønmo og deretter Skullerud Idrettsplass. Herfra labber jeg opp til Hullet, Løkka og Rustadsaga før jeg sklir ut på isen. Jeg følger brøytet skøytebane langs land til Bråten og deretter samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom.

 

Her på Løkka (hestehagen) skulle det ha vært spor jfr. iMarka-appen

 

Uansett vær, vind og løyper var det en fin tur – selv om den ble litt strabasiøs til tider.

20,3 km

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur:

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top