Haraløkka – Malmøya rundt – Nordstrand – Sæter-krysset…..

29 mars 2021. Inspirert av Jørgen og Øistein, to medlemmer fra <<Norges Kuleste lag>> Team Sportsmanden som til stadighet løper turer på Malmøya, var det nettopp det jeg skulle gjøre som en siste tur i Run4life Mars Challenge – kilometertrimmen, men fra Haraløkka.

Været denne morgenen var ikke som best, men da det sluttet å regne, satte jeg avsted. Det var nokså mye tåke, men heller det enn regn tenkte jeg mens jeg fulgte en tenkt rute. Først skulle jeg over Østensjøbrua før jeg fra Ryen-krysset skulle ta Vårveien og Stamhusveien til Ekeberg Camping. Derifra skulle jeg ned til den gamle Sjømansskolen via Ekeberg Restaurant.

 

Fra Ekeberg Camping og inn i tåka.
Utsikt fra Ekeberg Restaurant

 

 

Jeg krysser Kongsveien og fortsetter ned Karlsborgveien til Mosseveien. Denne følger jeg videre til Ormøya og Malmøya. Det er lenge siden jeg har vært her ved Ormsund, men da jentene var små, reiste vi ofte hit på kvelden for å bade og fiske krabber. Det så annerledes ut den gang, men nå er det blitt et flott sted – en minipark med badebrygge og kiosk.

 

 

Brua over Ormsund til Ormøya

 

Vel over Brua følger jeg Ormsundveien langs sjøen til neste bru som går over sundet til Malmøya. Her svinger jeg først til høyre forbi landhandleren, men finner ingen vei videre og returnerer så tilbake til brua. Herfra tar jeg Sundveien og Malmøyveien til jeg kommer ut på spissen av øya ved sjøen. Herlig tenkte jeg mens jeg fulgte kyststi til Mostranda. Se bilder.

 

Over brua til Malmøya. Landhandleren til høyre i bakgrunn.

 

 

Sørenden av Malmøya

Jammen var det fint på Malmøya tenkte jeg før jeg returnerte til Ormsundet delvis samme vei som jeg kom.

 

Ormsundveien

 

Ormøya – Malmøya

 

Utsikt mot Padda sett fra Ormsunveien

Jeg forlater Ormøya og Ormsund ved å ta turvei et stykke før jeg fortsetter langs Dalheimveien til Mosseveien . Straks etter passerer jeg Padda før jeg kommer til brua over til Ulvøya. Det får bli en annen tur tenkte jeg mens jeg fortsatte videre til gangbru.

 

Gang og turvei fra Ormsund til Dalheimveien
Ulvøybrua i bakgrunn ved Padda
Mosseveien ved brua over til Ulvøya

Ulvøya foran og Malmøya bak

Over Mosseveien og inn Nordstrandveien

Da jeg kom til gangbru over Mosseveien tenkte jeg et øyeblikk på om jeg bare skulle fortsetter utover til Fiskevollen, men droppet tanken og satte isteden kursen mot Nordstrandveien. Veien som er både bratt og lang er nokså tøff og det var derfor helt uaktuelt å løpe opp. Mens jeg går klemmer jeg i meg en gel som jeg skyller ned med litt saft.

 

Nordstandveien mot Sæter
Sæter-krysset på Nordstrand

Etter en drøy kilometer og nye 100 mho. passerer jeg Sæter-krysset hvorfra jeg følger Nordstranveien videre. Det går overraskende bra da jeg straks etter Munkerud passerer 21,1 km (halvmaraton). Jeg går opp Skullerudbakken før jeg løper videre langs Generalen til Rustadsaga. Her går jeg opp “skolebakken” før jeg løper den siste biten hjem langs Bølerlia. En fin langtur som avslutning på Mars Challenge Kilometertrimmen – mission Completed.

Ca 24,4 km

2:49

Se tur på Strava HER:

Se flere bilder fra samme tur;

 

 

 

Ærfugl

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top