Østmarka; Haraløkka – Karismyra – Smalvann – Østmarkskpl…..

24 april 2018. Første tur i marka med stiløping skulle by på noen utfordringer med snø, is og søle, men ellers greie forhold.

Fra Haraløkka følger jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka før jeg tar blå sti til Fjelstadmyra. Det var litt is enkelte steder, men i lysløypa fra myra til Fjelstadbakken, gikk det greit på gangbaner. Fra Fjelstadbakken tar jeg blå sti opp over Skullerudåsen til stikryss hvor jeg svinger til venstre mot Karismyra.

Lysløypa mot Fjelstadbakken – Fjelstadmyra

Også her var det en del snø og is og det var ikke så lett å følge gangbanene, men vel over, fortsetter jeg på råtten snø et stykke. Litt skummelt å trå igjennom, men heldigvis, går det bra og uten uhell, kommer jeg frem til Smalvannsmåsan.

Sti fra Smalvannsmåsan til Smavann

Jeg svinger til høyre og følger blå sti videre til Smalvann. Forholdene er overraskende bra og det er bare å nyte. Jeg velger sti på vestsiden av vannet og mens jeg løper denne sørover til Østmarkskapellet, tenker jeg at det ikke er lenge til isen går.

 

Fra kapellet følger jeg langs veien ned til veikryss hvor jeg svinger til venstre mot Trollvann. Her er det fortsatt mye snø og is, men «milslukern» Stensaker – ser jeg ikke.

Østmarkskapellet er bl.a. et sportskapell som ble innviet i 1957 står mellom Rundvann og Smalvann

Jeg tar Flyktningeruta et stykke før jeg fortsetter i deler av Østmarka Trail Challanges Hodelyktløp mot Breidåsen. Her i fra, tar jeg umerket sti nedover åskammen mellom Trolldalen og Gudbrandsdalen til Ødegårdsletta. Deretter følger jeg grusvei tilbake til Haraløkka via Rustadsaga. På Skredderløkka hilser jeg på Tore Henning m.fl. som er trener for Rustad IL`s «Kruttgruppa og Junior».

Ca 12,3 km

1:47

#østmarka #oslomarka #stiløping #trening #mosjon #runforfun

Flere bilder fra samme tur;

Skullerudåsen

Ganbaner over Karismyr

 

Flyktningerura “Timian”

Råtten snø og is mellom Karismyr og Smalvannsmåsan

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top