Østmarka; på ski fra Haraløkka – Paradisputten – Skålsjøen….

9 mars 2018. Møtte Terje på Haraløkka for felles skitur. Vi staket inn til Bråten og over Nøklevann til Katisa og Katismyra. Løypene over vannet var overraskende bra, men det gled litt dårlig. Terje hadde valgt felleski mens jeg hadde GripTape dekket med VR50. Fra Katismyra satte vi kursen mot Ødegårdsletta og straks etter møtte vi Bård som kom motsatt vei. Vi vekslet noen ord før vi fortsatte til Høyås hvorfra vi tar løypa videre på skogsvei til Pettersbråten. Her i fra, tar vi løypa videre til Smørhullet og Klokkerud.

Drikkepause på Klokkerud

 

Forholdene underveis er litt varierende fra god glid til dårlig, men løypene er bra og det går greit videre. Vi passerer speiderhytta før Torsmåsan og deretter Tretjerna før vi sklir ned bakken til Eriksvann. Underveis dukket sola frem og det var bare å nyte. Vi følger samme løype videre mot Sjelbreia, men ved Storslåtten, skilte vi lag. Terje som ikke følte seg pigg valgte å snu for retur mens jeg fortsatte videre.

Tretjerna – Østmarka

Fra løypekryss ved Vesle Skjelbreiavann tar jeg til venstre og følger helt ferske spor nordover til Skålsjøen via Paradisputten. Her var det litt kaldere og forholdene ble vesentlig bedre. Jeg nyter hvert stavtak mens jeg sklir over Skålsjøen, Drettvann og Halssjøen. Og her forteller bilder mer enn ord?

Fra Vesle Skjelbreiavann og nordover til Paradisputten

Paradisputten – Østmarka

Skålsjøen – Østmarka

Løypekryss på Skålsjøen

Mellom Drettvann og Halssjøen

Fra Halssjøen tar jeg en scooterløype til Stakanløypa som jeg følger videre. Skulle jeg gå via Mariholtet eller Deledalen tenkte jeg i det jeg skled ned den siste skrenten og ut på Elvågaveien. Brått svingte jeg til venstre og dermed var jeg på vei til Deledalen. Forholdene her var ikke like bra som andre steder, men det blir nok kjørt opp spor her før helgen tenkte jeg.

Deledalen – Østmarka (gml: foto)

Fra Deledalen sklir jeg ned skrenten og ut på Nord-Elvåga ved Tangen. Det går greit videre mot Pettersbråten, men det surkler for hvert stavtak og her tyter overvannet frem i løypa. Om det ikke blir kaldere så er ikke denne løypa over vannet å anbefale. Fra Pettersbråten tar jeg samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Takk for turen Terje – neste gang går vi FredagsBirken sammen med Einar.

Ca 29,7 km

#østmarka #oslomarka #mosjon #skitur #skiing #crosscountry #turogtrening #friluftsliv

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top