Østmarka; Sotåsen – Flyktningeruta – Skullerud Idrettsplass…

26 juni 2017. Etter en ukes ferie med noen flotte dager i Roma med feiring av konas 50 års dag og vår 20 års bryllupsdag samt noen dager på hytta i Spydeberg, skulle det bli godt med en tur i Østmarka.

På forhånd hadde jeg planlagt at jeg skulle ta blå sti over Sotåsen til Smørhullet for deretter å ta <Flyktningeruta> til Skullerud og hjem. Og siden jeg er påmeldt Flyktningeruta 2017 i august, var det ikke helt tilfeldig at jeg valgte nettopp denne ruta i dag.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka før jeg fortsatte innover forbi Kattisa og Trekanten til Ødegården. Det regnet lett og var nokså grått, men da jeg kom til Høyås, ga regnet seg.


Høyås – Østmarka

Fra Høyås tar jeg skogsvei videre mot Ødegårdsmosen og ned langbakken til Langvannsbekken. Og ettersom regnet hadde gitt seg, dukket det opp en flott regnbue som lenge stod over Nord-Elvåga. Jeg hilste også på Bernt som kom motsatt vei før jeg fra Langvannsbekken tok blå sti over Sotåsen, se bilder…


Sotåsen tidligere Grytåsen, fikk sitt navn etter en skogbrann som raste over Østmarka i 1889. Åsen byr ikke på den store utsikten, men man kan skimte Nordmarka med Kikuttoppen mellom trærne.

Vel over Sotåsen kommer jeg til Smørhullet. Her i fra, skulle jeg følge Flyktningerura til Skullerud. Med en litt kranglet rygg, forsøkte jeg å løpe der det var mulig, men det var nokså sølete og jeg tok ingen sjanser da det var mange sleipe steiner og røtter. Underveis hilser jeg på Jan R. som kom motsatt vei. Alltid hyggelig å møte kjente.

Fra Trollvann bærer det rett inn på en steinete sti med mye søle, men det går greit og straks etter steintrappa ved Milorghula, kommer jeg til Smalvann og deretter Østmarkskpl. Jeg gjør meg noen tanker om at det her i fra til Skullerud stort sett går nedover, men hvordan blir dette med allerede 30 km i bena?


Smalvann – Østmarka

Straks etter Østmarkskpl. går det en grusvei til Rundvann. Denne følger jeg til enden før jeg fortsetter videre på sti nedover mot Vannverket og Skullerud Idrettsplass. Og selv om det her går nedover, så er det ikke spesielt lettløpt med mye stein, sleipe svaberg og røtter. Jeg tar brattbakken ned fra Vannverket til Idrettsplassen før jeg setter kursen mot veikryss ved Skraperudtjern. Her velger jeg å ta til venstre og jammen treffer jeg Jan R. igjen. Han forteller at vi delvis har tatt samme runde rundt Langvann, men hver vår vei. God tur videre sa vi begge to da han skulle videre nedover mot Rustad mens jeg tok veien forbi Skullerud skole til Skolebakken. Jeg går opp denne før jeg avslutter med stigningsløp langs Bølerlia og hjem.

Ca 13,1 km

1:42

#østmarka #oslomarka #løpetur #treningsglede #mosjon

Flere bilder frølger;


Ødegårdsletta med Ødegården i bakgrunn


Steintrappa ved Milorghula i Flyktningeruta

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top