Østmarka; Nord-Elvåga rundt inkl. Gardfangåsen…

22 mai 2017. Fra Haraløkka fulgte vi grusvei til Ulsruvann og Østmarksetra før vi tok lysløypa videre til Sarabråten og Mariholtet. Været var skiftene og det regnet litt, men så lenge vi ikke blir kalde, er alt ok. Vi passerer over demningen og følger lysløypa et stykke før vi tar skogsvei videre mot Deledalen.

Demningen som deler Nord-Elvåga i to. (gml: foto)

Elvågaveien som er like fin sommer som vinter, er nesten som “indrefileten” i Østmarka å regne. Sikkert mange meninger om dette, men vi synes uansett at denne skogsveien på østsiden av Nord-Elvåga er blandt de fineste i marka.

Etter Skilledalen passerer vi “Stakanløypa” som fortsetter til Stokkholtmyra før vi i neste sving, tar blå sti til venstre. Underlaget er tross litt regn bra og det er kun vått der det pleier å være vått. Vel over Gardfangåsen krysser vi rød løype (Valstadløypa) før vi fortsetter på blå sti. Straks etter i neste stikryss tar vi til høyre mot Skytten. Denne stien som går langs en myr før den går mellom Nilsåsen og Tjuvdalen, er lett å løpe og på bra underlag, går det raskt videre nedover til Nordre Skytten.

Stikryss ved Nordre Skytten – Østmarka

Fra Skytten følger vi sti til El Paso og deretter skogsvei videre forbi Pettersbråtan, Langvannsbekken, Høyås og Ødegården.

Petersbråtan ved Elvaaga – 1950 (oslobilder.no)

“Pettersbråtan, en nedlagt husmannsplass på vestsiden sør i nordre-Elvåga. Plassen lå under Rustad gård, senere Sarabråten. Tuftene etter plassen ligger nå under vann etter oppdemningen av Elvåga. På slutten av 1930-tallet forelå det planer om å bygge et serveringssted med overnatting på Pettersbråtan. Det var kommunene Oslo og Aker som sto bak byggeplanene, som måtte skrinlegges pga. krigen og senere drikkevannrestriksjoner”. Fakta: Østmarka fra A til Å.

Ved Trekanten møter vi Stein og karene fra veterangruppa til Rustad IL. De ser at det er vi som kommer og jammen stilte de seg opp på to rekker og tok “bølgen” i det vi passerte – morsomt. Alltid trivelig å møte denne humørfylte gjengen som kalles <sprudlegruppa>.

Vi følger veien til Løkka og Rustadsaga, går opp Nøklevannsbakken og løper så videre over Skredderløkka tilbake til Haraløkka. Etter å ha takket Einar for turen avslutter jeg med stigningsløp den siste biten hjem.