Sandvika – Kolsåsmassivet rundt…

22 desember 2016. Trim i arb.tiden. Den siste i år. Og hva var vel da mer naturlig enn at denne skulle går rundt Kolsåsmassivet.

I litt kjølig, men klart vær, satte jeg kursen mot Sandvikselva for å følge veien langsmed denne. Jeg startet i et rolig tempo da tanken var sakteløping, men etter hvert, skulle det gå raskere. Jeg passerte Kirkerudbakken før jeg ved Vøyenenga krysset Isielva på Kølabrua og fortsatte oppover langs Gamle Lommedalsvei. Underlaget var bra og det tok ikke lang tid før jeg passerte Wøyen gård. Fra Bryn Kirke fulgte jeg langs Gamle Lommedalsveien videre mot Bærum Verk. Underveis nyter jeg at det glitrer fra isen på Glitterdammen/Lommedalselva.

Ved Bærums Verk vurderte jeg å ta Verksgata videre, men droppet dette og fortsatte så videre til rundkjøring på oversiden. Her i fra, tar jeg noen bilder.

Bærums Verk et sted i Bærum kommune i Akershus fylke. Verkseierens tidligere bolig, oppført i 1762-64 av anna Krefting, står fremdeles i Verksgata som er hovedgata gjennom jernverket. Bærums Verk har også Norges eldste vertshus i fortsatt drift. Jernverket ble utbygd til kjøpesenter i 1997.

Fra Bærums Verk tar jeg Guldbrandslia et stykke før jeg krysser Gamle Ringerikesvei og 92 trappetrinn senere, er jeg i Bakerovnsberget. Her er det bratt og jeg har aldri løpt opp denne veien til Øvre Toppenhaug, ei heller denne gangen.


Utsikt mot Lommedalen fra Bakerovnsberget

Vel oppe fortsetter jeg langs den gamle Gamle Ringerikesvei forbi Kolsås Alpinsenter og Steinstjernet hvor deler av den norske filmen «De dødes tjern» ble spilt inn i 1958 til jeg kommer frem til Stein gård. Her i fra følger jeg den nye Gamle Ringerikesvei til Haslum Kirke. Nå går det jamt nedover langs Kirkeveien forbi Haslum og Prestveien til Engervannet. Farten øker progressivt og den siste biten langs vannet til Sandvika, avsluttes jeg med stigningsløp.


Engervannet sett mot nord (gml: foto)

18,9 km

1:53


#bærum #budstikka #løpetur #trening #mosjon #turogtrening

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top