Østmarka; Grønmo – Trollkjerka – Dølerud….

11 mai 2015.  Møtte Einar på Haraløkka for felles tur. Været var grått og det var en overhengende fare for regn, men det er greit bare det ikke “pøser” ned. Planen i dag var en tur til Trollkjerka eller Steinkirken, som den også blir kaldt.

Fra Haraløkka følger vi langs veien til Nøklevann skole og Skullerud skole, før vi tar grusvei videre til Skullerudstua. Her krysser vi bekken og går opp brattbakken til Vannverket for deretter å følge grusvei til Grønmo. Det har begynt å regne og med vindkast i mot, ble det nokså ufyselig, men vi fryser ikke.

Fra Grønmo fortsetter vi på grusvei innover mot Langbråtan hvor vi tar ned til høyre og over sletta. Her følger vi en umerket sti videre og like etter, dukker steinene opp. En stor haug med kjempesteiner som man med god fantasi kan kalle en kirke.

Trollkjerka (Steinkirken)

Etter å ha tatt noen bilder osv., fortsatte vi på umerket sti langs et gjerde frem til kraftledningene. Disse følger vi oppover Gjersrudåsen og Fugleleieken.

På umerket sti langs kraftledningene

Vel oppe har vi ei hytte til venstre for oss (Tårnhytta) mens vi tar til høyre forbi noen hus og langs en grusvei ned til Dølerudveien. Denne følger vi forbi Fod-gården og Godlia, før vi ved enden av veien fortsetter på umerket sti. Vi krysser etterhvert Sølvdoblabekken og finner så en blå sti som vi følger frem til Dølerud.

Einar som hadde vært her tidligere samme dag, forteller at det var blitt gjort mye ryddearbeid både i hytta og ute på tunet. Hytta som skal renoveres skal etterhvert kunne brukes av Turistforeningens medlemmer for overnatting osv,.

Fra Dølerud følger vi blå sti videre og etter å ha krysset bekken fra Svartkulp, dukker det opp en diger steinhaug.

Dølerudbakken; en hoppbakke som ble anlagt av Klemetsrud IL. Bakken, som var en 50-metersbakke ligger vest for blåmerket sti, og en diger steinhaug skulle bremse farten etter nedslaget, sees fortsatt ved stien.

Vi fortsetter på samme videre på samme sti og straks er vi ved grusvei hvor vi tar til venstre. Vi passerer Sølvdobla og Langbråtan, før vi fra Grønmo tar samme vei tilbake til Haraløkka som vi kom. Regn og blåst til tross så var dette allikevel en flott tur.

Ca 17 km

1:54

#østmarka #mosjon #løpetur #friluftsliv

Flere bilder fra samme tur: