9 juli 2012 Landevei – Sørmarka

9 juli

Hadde tatt meg fri denne dagen og skulle benytte den til en langtur langs landeveien som en forberedelse til Oslo maraton senere i høst.

 

Været var nok ikke det beste da det regnet, men ca kl 09.30 satte jeg av gårde og for øyeblikket var det et opphold. Jeg passerte Nøklevann skole, ned skolebakken til Rustadsaga og så langs Obersten til Skullerud. Da begynte det å regne, ikke bare litt men i bøtter og spann og da jeg fulgte gangvei (gml vintervei) fra Skulleruddumpa til Dal/Brenna gikk bekken over sine bredder og det rant vann over veien enkelte steder.

 


Gml.Vintervei (fra Skulleruddumpa til Brenna/Dal)

 

Jeg fulgte gangveien til Klemetsrud og videre langs Enebakkveien forbi Sværsvann og frem til Krokhol. Hilste på Kyrre og en kompis der de syklet forbi videre utover Enebakkveien.

 

På Krokhol tok jeg noe å spise og skulle så krysse Sørmarka over til Siggerud.

 

 

Krokhol. Skogsvei til Åli-hytta og Siggerud

 

Passerte en bom og fortsatte så innover på en skogsvei og etter ca 1,5 km nådde jeg frem til Åli-hytta og en lerdueskytterbane.

 


Åli-hytta

 

 

Veien stanset her ved hytta og jeg fant ingen sti videre. På baksiden av hytta var det hengt opp et kart på veggen og da så jeg at jeg måtte tilbake samme vei ca 300-400 m og så ta av på en sti som gikk i den retning jeg skulle.

 


På skogsvei og sti gjennom Sørmarka

 

Jeg fant stien (umerket) og fulgte denne ca 15-20 min. Kom så til en bebyggelse hvor jeg fant Sagbruveien.

 


Ut av skogen, ned trappa og så videre i Sagbruveien

 

Fulgte denne videre til Siggerudveien omtrent ved Siggerud Idrettshall. Til forskjell fra hva man er vant til fra Østmarka, var ikke stiene merket i Sørmarka.

 

Været var nå bedre med lange opphold uten regn. Fra Siggerud fulgte jeg gang- og sykkelvei videre mot Sværsvann.

 


Fra Siggerud mot Sværsvann

 

Passerte Siggerud kirke, Kiwanis-huset ved Grønnslettjernet,  Bråtetjern og flere andre flotte steder langs veien mot Sværsvann.

 


Uno X  Sværsvann

 

På Sværsvann (bensinstasjon) tok jeg en ny mat- og drikkepause, før jeg satte kursen hjem langs Enebakkveien.

 


Stensrudvannet

 


Gangbru over Sørliveien

 

Passerte Stensrudvannet, Klemetsrud, Dal/Brenna og på gangvei videre mot Skulleruddumpa. Midt nede i bakken lå det trær og busker som sperret veien. Disse hadde løsnet pga mye vann.

 


Trær og busker over veien

 

Jeg klyver opp en bakkeskråning til Skullerudbakken og videre til Skullerud. Bena begynner å bli møre men det går greit og jeg løper langs Obersten til Rustadsaga, går opp skolebakken og løper langs Bølerlia til Haraløkka.

 

Tross noe dårlig vær, ble dette en flott tur og artig var det å krysse Sørmarka fra Krokhol til Siggerud.

 

Ca 31,5 km, 3 t 46 min

639,6 km

 

Flere bilder samme tur:

 


Åli-hytta

 

Siggerudveien


Siggerud kirke


Kiwanis-huset ved Grønnslettjern


Klemetsrud

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top