Østmarka; En tur innom 5 vann i nærområdet før frokost……

2 juni 2020. Jeg liker å kalle Østmarka for <<de tusen sjøers land>> for jammen er det mange av dem. Vet ikke hvor mange og ikke har jeg sett det noe sted, men det finnes store vann, mindre vann, små vann og et utall av tjern og putter. Flere med samme navn som feks. Igletjern, Setertjern eller Svartkulp. (Se Vann i Østmarka HER)

En del av disse vannene ligger i mitt nærområde og det var nettopp noen av disse jeg skulle innom på dagens morgentur før frokost da jeg satte av sted ca 06.15. Like før hadde jeg sett Trond Inge løpe forbi Haraløkka p-plass da jeg selv valgte å ta ny turvei opp til Ulsrudvannet og Østmarksetra. Herfra skulle jeg ta en ny-merket blåsti til Skøyenputten. Luften var klar og kjølig men, det var bare behagelig. Underveis nyter jeg fuglekvitter og en ny morsom og variert sti.

 

Skøyenputten – Østmarka

 

Jeg har mange ganger vært ved Skøyenputten sommer og vinter som liten, men det vekker alltid minner når jeg er her. Ikke minst den gang da jeg holdt på å druknet i myra da vi skulle fange rumpetroll som vi skulle ha i akvariet på skolen. Myra ga etter og jeg holdt meg fast i et blåbærris da Morten fikk tak i håret mitt. Puhh, det var nære på, men kjekt med langt hår (hehe).

Fra Skøyenputten tar jeg sti til Lysløypa omtrent ved Kjerringhulen før jeg følger denne videre til Rundtjern og deretter Nøklevann. Selv om det fortsatt er tidlig møter jeg andre som jeg hilser på underveis.

 

Milorgstøtta er et minnesmerke på tunet ved Sarabråten over ni medlemmer av Milorg som falt under annen verdenskrig. De ni var aktive medlemmer av Milorggruppe 13132, som hadde Østmarka som skjulested og treningsområdet. Minnesmerket over de ni som falt ble reist av kamerater i Milorggruppa i juni 1946. Den 7.juni hvert år holdes det en minneseremoni ved støtta over de falne. 

 

Fra Paulsendalen mot “benken” og Bremsrud

 

Ljanselva ved Skraperudtjern

Jeg passerer i tur og orden Sarabråten, Sleppa, Paulsendalen, Bremsrud og Trekanten før jeg tar løypa videre mot Fjelstad og Hullet. Jeg fortsetter videre nedover til veikryss ved Skraperudtjern hvor jeg svinger til høyre. Går deretter opp bakken før jeg fra bom tar sti ned til vannet og langsmed denne til nordenden.

Jeg går opp langs Ljanselva til Rustadsaga og opp Nøklevannsbakken før jeg løper den siste biten over Skredderløkka og Kusletta til Haraløkka. En flott start på dagen der jeg var innom; Ulsrudvannet, Skøyenputten, Rundtjern, Nøklevann og Skraperudtjern.

Ca 12,1 km

1:21

Se tur på Strava HER:

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top