Haraløkka – Lille Wembley – Cowboyveggen ….

16.oktober 2023. Etter en ukes tid med sykdom skulle det nå bli fint å kunne strekke litt på bena igjen. Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Østmarksetra før jeg fortsatte innover mot Nøklevann i lysløypa. Det var litt kalt så jakke og lang bukse var nødvendig.

Jeg passerer “Korketrekkeren” hvor jeg løper først over og så under før jeg fra veikryss tar til venstre opp Rundtjernbakkene. Jeg går det meste av bakkene, men fra postkassa går det greit videre frem til Rundtjern.

 

 

I neste løypekryss tar jeg til høyre mot Haugerud og <<Lille Wembley>> før jeg tar Haugerudveien til Hellerud. Herifra tar jeg Hellerudveien videre et stykke før jeg til en forandring tar inn Hellerudfaret. I ungdomstiden vanket vi mye i dette området da det var flere som bodde nettopp her.

 

 

Fra Hellerudfaret tar jeg sti til lysløype (Trasopp) og videre langs denne. Underveis mens jeg løper minnes jeg guttedagene da vi ofte var her og klatret i veggen like ved løypa. At dette området ble kalt Cowboyveggen visste vi ikke den gang, men området som består av klipper, fjellvegger og flyttblokker fra Trasopp til Bjartbakken ble navnsatt av folk som driver med buldring. Området kalles også i buldrekretser for Filmplaneten da ruter som ble prøvet ut ble navnsatt etter filmtitler for lettere å identifisere klatreområdene og skille rutene fra hverandre. Særlig gamle Cowboyfilmer ga navn til flere ruter – derav navnet Cowboyveggen. På oversiden av Cowboyveggen går det en umerket sti (nord-sør) som kalles Cowboystien.

 

Cowboyveggen

Jeg krysser lysløypa fra Oppsal og følger Eventyrstien videre frem til Bjartbakken hvorfra jeg tar Generalen til rundkjøring. Her tar jeg til venstre inn Østmarkveien som jeg løper opp ett stykke før jeg sti (50 m) til Olav Nygards veg og tilbake til Haraløkka. En fin og variert tur som gikk bedre enn forventet jfr. forkjølelse.

Ca 11,3 km

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top