2 mai 2011 Østmarka – Lauvtjern

2 mai

Einar og jeg dro fra Haraløkka og forbi Sørli gård der vi tar sti til høyre. Følger denne

videre der denne går mellom Nøklevann og Ulsrud. Vi krysser skiløype under linja og

fortsetter så på natursti videre til vi kommer ut på grusveien omtrent ved korketrekkeren.

Dette var flott utbryter Einar som ikke tidligere hadde tatt denne stien. Vi fulgte så grusvei

videre til Nøklevann, til venstre opp Lutdalen og blå sti videre mot Kroktjern. Det går bratt

opp over en kolle, ned en kløft og over en ny kolle før vi når frem til vakre Kroktjern der

den ligger så blank og fin. Et typisk terreng for Østmarka.

En av flere koller

Kroktjern

Vi forlater Kroktjern og følger sti videre til vi når frem til Haukåsveien som vi følger opp

til toppen der radaren står eller branntårnet som vi Østmarkatravere sier. Vi gikk rundt og fant

rett sti mot Lauvtjern. Underlagetvar bra og vi nyter solstrålene der de skinner igjennom

trær og busker. Passerte en hytte og så var vi fremme ved Lauvtjern. Vi gikk litt langs

bredden før vi fortsatte på sti videre rundt vannet og tilbake til kuppelen.

Ved Lauvtjernet ligger denne koia idyllisk plassert

Vel tilbake ved kuppelen følger vi blå sti nedover og som til slutt munner ut i Haukåsveien

i svingen føre Mariputten. Vi fulgte så grusvei ned mot Mariholtet, tar til høyre og følger

veien videre forbi Sarabråten, Østmarksetra og på sti fra Ulsrud til grusbanen på Haraløkka.

Vi avslutter med stigningsløp fram til bom den siste biten på grus. Dette var en flott tur i bra vær og på fint underlag hele veien.