Østmarka; Stiløping sør for Skullerudåsen til Olavsmyr….

19.april 2021. Skulle møte Einar for felles tur med stiløping i marka. Planen var en tur ut til Godlia via Grønmo og deretter Dølerud og tilbake til Haraløkka. Slik ble det imidlertid ikke, men stiløping ble det allikevel.

 

Haraløkka parkeringsplass

 

Jeg var tidlig ute og småløp litt rundt omkring på Haraløkka mens jeg ventet på Einar. At han gjorde det sammen i Skulleruddumpa visste jeg ikke, men etter 20-30 minutter bestemte jeg meg for å ta en tur rundt Nøklevann. Da jeg kom til Rustadsaga og etter å ha snakket med Jan Olav ringte Einar og lurte på hvor jeg var. En SMS fra ham om møtested i Skulleruddumpa hadde ikke jeg sett, men jeg legger dette på kontoen “misforståelser” som den første jfr alle våre felles turer, men nok om det.

Vi møttes på Skullerud Idrettsanlegg hvorfra vi tar Generalen opp til Vannverket. Fordi vi allerede hadde løpt ca 5-6 km hver for oss droppet vi planlagt tur, men løp allikevel et stykke langs lysløypa mot Grønmo.

 

Blå sti mot Olavsmyr

 

Rød løype ved Olavsmyr

 

Mellom Raumyr og Grønmo golfbaner tar vi rød løype og blå sti forbi Olavsmyr mot Rundvann. Flere steder krysser vi <<Pioneren>> som går forbi Olavsmyr og sørover til “Syden” der den vender.

Fra stikryss før Rundvann tar vi blå sti til venstre som går mot Vannverket på Skullerud. Kanskje en av de mest brukte stier på denne kanten av Østmarka.

 

<<Til Sæter Station Ekebergbanen>> – kopi av et av markas eldste skilt, satt opp av Friluftsklubben i 1925.

 

Vi følger blå sti ned til Vannverket på Skullerud og deretter Generalen et stykke før vi sier takk for turen og Einar tar ned skrenten og videre til Skulleruddumpa langs Ljanselva mens jeg tar Generalen til Rustadsaga. Her går jeg opp “skolebakken” før jeg avslutter den siste biten hjem langs Bølerlia med et stigningsløp.

 

Ca 13, 6 km

1:40

Se tur på Strava HER;

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top