Østmarka; På umerket sti i marka …

2 juni 2023. Fra stolpejakt langs landevei til stiløping i marka der forholdene nå er veldig bra – bare å nyte. I Østmarka har jeg flere “favoritter” som alle er umerket, men som på Strava har egne navn og segment. Det var noen av disse jeg skulle ta i dag, men først skulle jeg innom Sarabråten.

 

 

 

Fra Haraløkka løper jeg over Idrettsplassen før jeg tar grusvei til Ulsrudvann og Østmarksetra. Herfra følger jeg Sarabråtveien (lysløypa) videre til Sarabråten. Herfra tar jeg blå sti og rød løype (Ø3) til vannreservoaret som Heftye fikk laget i Hauktjernbekken for å sikre vintervann til Sarabråten. Jeg følger blå sti videre delvis rundt Sarabråtåsen før jeg skråner ned “Bregnestien” – en umerket sti med eget segment på Strava.

Deretter krysser jeg lysløypa like på oversiden av Hestehullet og fortsetter på umerket sti over deler av Kamphaugknatten. Litt fuktig over et myrområde, men det går greit og straks etter er jeg innpå TSR løypa som er en av mine favoritter. Det er grønt, veldig grønt, men herlig.

 

 

Litt føre Gullsmeden tar jeg sti til høyre og straks etter kommer jeg innpå blå sti som jeg følger videre til Høyås. Av flere mulige veier videre valgte jeg å følge veien ned til Ødegården før jeg herfra satte kursen sørover på umerket sti som på Strava kalles Blå Extra og deretter Blåbærstien. To stier som er blant mine favoritter. Underlaget er bra og det er bare å nyte de grønne omgivelsene.

 

 

 

 

 

 

Jeg svinger inn på rød løype og passerer løypekryss i Gudbrandsdalen før jeg går opp Lillehammerkneika. Her er det nokså bratt og teknisk vanskelig, men allikevel kom det en kar som løp opp hele bakken. Før siste del av kneika og opp til Breidåsen går det en umerket sti ut til siden (se bilde over) som Østmarka Mjød og Knivstikkarlag har kalt “Knivstikkarstien” på Strava. Stien som går mellom traseene til ØTC (Østmarka Trail Chalenge) og Hodelyktløpet har jeg har ikke tatt før – ei heller nå, men denne må jeg ta en gang.

 

 

Vel oppe på Breidåsen tar jeg umerket sti, kalt “Lauvdalen smud” på Strava. Det meste av denne går på sva og er nokså lettløpt. Det var også her deler av den første lysløypa i Østmarka i sin tid ble anlagt (1959) som er rundløype “Rustadsaga – Fjelstadbakken – Østmarkskapellet – Ødegården”.

Jeg kommer ut på Ødegårdsletta og herfra tar jeg grusvei til Trekanten og Rustadsaga. Jeg går opp “Drepern og Den onde Søstra” som bakken kalles på Strava før jeg løper over Skredderløkka og tilbake til Haraløkka.

En herlig tur i flotte omgivelser som kan anbefales.

Ca 13,72 km

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top