Østmarka; Haraløkka – Høyås – Langvann – Smørholet…..

25 mai 2020. Etter en langweekend på hytta med diverse adspredelser som Float In – Båtkonserten 2020 på Lyseren med Rainbow hvor 97 båter og noen flåter bidro til god stemning, skulle det nå bli fint med en tur i Østmarka.

Float In – Båtkonsert 2020 på Lyseren med Rainbow

 

Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Rustadsaga, Trekanten og Ødegårdsletta. Underveis dukket sola opp og det ble varmere, men det var bare behagelig. Mens jeg løper videre mot Ødegården og Høyås tenkte jeg at det kunne dukke opp en og annen orm og jammen lå det en huggorm og varmet seg i sola. Langstrakt og midt i veien. Ikke av de helt store, men orm er orm tenkte jeg mens jeg tok et bilde. Håper du får ligge i fred sa jeg og forsatte opp bakken til Høyås.

 

Huggorm på varm grus

 

Jeg følger veien videre mot Gullsmeden et stykke før jeg tar blå sti ut til høyre. En fin og lettløpt sti som fører til bakken opp fra Langvannsbekken til Ødegårdsmosen. Jeg tar til høyre opp den siste biten av bakken og deretter blå sti til venstre ved Ødegårdsmosen. Også dette er en fin og lettløpt sti når underlaget er så bra som nå. Jeg svinger til venstre i neste stikryss og straks etter kommer jeg ned til Langvann i nordenden hvor jeg tar noen bilder.

 

Demningen i nordenden av Langvann

 

Langvann ligger mellom Østmarkskapellet og Sør-Elvåga. I 1950 ble det vurdert å regulere om vannet slik at det fikk utløp sørover og dermed ikke bli en del av Elvågavassdraget som var drikkevann. På den måten ville friluftsfolket få muligheten til å benytte området. Planene ble imidlertid skrinlagt og i 1960 ble vannet demmet opp to meter i nordenden for å holde bedre kontroll med vannstanden i drikkevannet Elvåga. vannet hadde drikkevannsrestriksjoner fra 1969- til 1981. (Fakta; Østmarka fra A til Å)

 

Langvann i Østmarka

 

Deretter returnerer jeg til sti- og løypekryss ved Langvannsbekken hvorfra jeg velger blå sti over Sotåsen på østsiden av Langvann til stikryss ved Smørholet. Underlaget er bra og det er bare å nyte.

 

Blå sti over Sotåsen

 

Stikryss ved Smørholet

Fra stikryss ved Smørholet tar jeg Flykningeruta (Timian) videre forbi Trollvann et stykke før jeg i neste stikryss tar til høyre. Først bratt opp en skrent og deretter på sva nordover til løypekryss ved Gudbrandsdalen.

 

På sva ned Breidåsen til Ødegårdsletta

Jeg velger å ta til venstre og klyver opp en bratt skrent (gammel skiløype) og opp på Breidåsen. Her tar jeg umerket sti som går på sva nedover og ut på Ødegårdsletta hvorfra jeg tar samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom.

Ca 13,5 km

1:42

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur:

 

Gudbrandsdalen i Østmarka
Blå sti over Sotåsen øst for Langvann
Rød løype ved Breidåsen
Ned fra Breidåsen til Ødegårdsletta

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top