Østmarka; Fra Haraløkka til Hellerudtoppen og Lutvann rundt….

30 mars 2020. På jobb med Einar for DNT Oslo og Omegn da vi skulle sjekke blåsti- og skilt nordover fra Ulsrudvann til Hellerud ved Rundtjernveien. En herlig jobb som medfører mye stiløping på kjente og ukjente stier.

Fra Haraløkka tok vi grusvei til Ulsrudvann og Østmarksetra før vi fortsatte i lysløypa et lite stykke. Det var nokså mange ute og det skulle derfor bli fint å ta blåsti videre nordover, men også her, skulle det vise seg å være mye folk.

Underlaget er bra og det går greit videre. Det er flott å løpe på åsrygger med sva. Stien er både morsom og variert og artig med store steiner fra Jotunheimen som ble bragt hit med siste istid.

Blåsti fra Ulsrudvannet og nordover

Stikryss mellom Skøyenputten og Solbergvann

I stikryss mellom Skøyenputten og Solbergvann fortsetter vi rett nordover til lysløypa som vi krysser før vi fortsetter på blåsti mot Hellerudtoppen. En sti jeg aldri før har tatt, men alltid gøy med nye stier. Ettersom vi løper der vi kan og går der vi må, sjekker vi merking av løype og at det ikke er nedfall som ligger på stiene.

Vel fremme på Hellerudtoppen og i lysløypa (fra Rundtjernveien) svinger vi til høyre og deretter til venstre i neste løypekryss. Straks etter Appelisnhaugen i neste veikryss tar vi til venstre ned bakken til Haugerudveien. Her sjekker vi noen skilt og annen merking før vi fra Varmesentralen tar lysløypa videre. Det stiger jamt og vi går og løper litt om hverandre, men fra toppen, tar vi blåsti til venstre mot Lutvann.

Blåsti på vestsiden av Lutvann – Østmarka

Vi kommer innpå blåsti like nord for Fagerholtåsen omtrent ved Sydholmen og følger så denne videre forbi Utsikten (vest) til nordenden av Lutvann. Underveis registrer vi at det er langt flere folk i marka enn det pleier, men det er bare fint i disse dager der vi alle trenger litt avkobling.

Lutvann sett mot sørvest (gml: foto)

Vi setter så kursen mot badeplassen og deretter blåsti som vi følger videre rundt vannet. Først går det bratt oppover til Lutåsen før det går tilsvarende nedover forbi Utsikten (øst) til sørenden av Lutvann. Herfra tar vi rød løype ned Lutdalen forbi Lutvangen til Nøklevann. Vi svinger til høyre og følger lysløypa til Østmarksetra og Ulsrudvann hvorfra vi tar turvei ned til Haraløkka og tilbake til p-plassen. En flott tur med Einar på jobb (hehe) og mye stiløping.

Ca 13,5 km

1:52

Se tur på Strava

Flere bilder fra samme tur;