Østmarka; Ellingsrudrunden via Lindebergåsen og Appelsinhaugen …

2 desember 2022. Det var fortsatt mørkt da jeg satte av sted fra Haraløkka til Rustadsaga og videre til Trekanten. Trodde kanskje det skulle være lys i lysløypa, men den gang ei – her var det like mørkt. Ikke det at det gjør så mye så lenge man er på grusvei (lysløypa), men det er alltid fint å se hvor man setter bena. Fra Sleppa og videre innover til Mariholtet lå det imidlertid et tynt lag med snø og dermed litt lysere.

 

Mariholtet sportsstue som ligger sentralt i Østmarka med stier, veier og løyper i alle retninger, sto ferdig i 1971. Stua holder i dag stort sett åpent hele året.

 

Fra Mariholtet tar jeg veien (Mariholtveien) nordover langs løype 422 (Ellingsrud – Mariholtet) forbi Bråtan, Nuggerud og Enga før jeg tar inn løype 161 (Lindeberg – Ellingsrud). Løypa er nokså kupert, men både morsom og variert – bare å nyte.

 

 

Det er flere år siden sist jeg tok nettopp denne runden som gjerne kalles «Ellingsrudrunden», men akkurat som sist gang og pussig nok, er det en rev som følger etter på samme sted. Jeg stanser for å ta bilder og akkurat som sist, setter den seg på veien. Morsom du … sier jeg og fortsetter så videre mot Lindebergåsen.

 

 

Vel ute av lysløypa fortsetter jeg langs Lindebergåsen, Ole Reistads vei til Lutvannskroken og Dr Dedichens vei videre et stykke før jeg fra Haugerud kirke tar en turvei mot Østmarka. En turvei jeg ikke har tatt tidligere, men straks etter “Lille Wembley” bærer det rett inn i løype 164. En løype som starter ved Fjernvarmeanlegget (fyrhuset) på Haugerud og som går rett sørover. De første 700 meterne går i motbakke. Deretter flater løypa ut før den går videre over  “Appelsinhaugen” og ned til løypekryss der det går en sideløype mot Hellerudtoppen. Jeg fortsetter i samme løype ca 300 meter til neste kryss der jeg tar til høyre inn løype 684  til Oppsal og Trasop.

 

 

 

Fra bom tar jeg turvei som på Strava kalles “Eventyrstien nord til sør” før jeg stikker ut ved Unnarennet og fortsetter langs Generalen. Skulle jeg ta denne tilbake til Haraløkka via Olav Nygards veg eller skulle jeg ta Østmarkveien via Ulsrudvannet tenkte jeg mens jeg nærmet meg rundkjøringen ved Beverlia. Dette blir “hipp som happ” tenkte jeg og bråsvingte inn Østmarkveien. Jeg går og løper litt om hverandre til Ulsrudvannet før jeg løper den siste biten til Haraløkka og hjem. En frisk morgentur i lysløypenettet (uten lys – haha) som kan anbefales.

Ca 21,5 km

2:30

Se tur på Strava HER:

 

Veikryss ved Mariholtet

 

Mariholtveien mellom Ellingsrud og Mariholtet

 

Løype 161, Lindeberg – Ellingsrud

 

 

Turvei opp trappa mot Østmarka via Lille Webley

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top