Østmarka; Haraløkka – Grønmo – bautaen på Spinneren…

8 oktober 2018. Fra Haraløkka tar jeg Bølerlia til Nøklevann skole og ned “skolebakken” til Rustadsaga og Generalen før jeg fra Skullerud skole tar grusvei til Skullerudstua. Her hilser jeg på en kar fra veterangruppa til Rustad IL innen jeg satte kursen over elva og rett inn i brattbakken opp til Vannverket. Deretter tar jeg lysløypa videre til Grønmo hvorfra jeg tar skogsvei Trollvann.

Herfra følger jeg Flyktningeruta et stykke mot Langvann/Smørhullet før jeg tar umerket sti til høyre. Det er litt vått og sleipt enkelte steder og det gjelder å være forsiktig, men på Spinneren, er det bedre. Det går jamt oppover og selv om det ikke er noen svimlende høyder så er utsikten mot øst bra. Plutselig dukker den opp “Bautaen” på Spinneren en helt spesiell stein som ingen vet når og hvorfor den er satt opp, men likefult, er den litt majestetisk der den står.

Bautaen på Spinneren Østmarka

Fra Bautaen tar jeg samme sti tilbake til Trollvann før jeg fortsetter i Flyktningeruta til stikryss ved Milorghula. Jeg sviger til høyre opp skrenten og videre til løypa melleom Skullerud og Langvann. Tenkte jeg skulle gå opp til Breidåsen og deretter ned Lauvdalen, men tok heller “blåbærstien” (ny favoritt sti) over åskammen langs Gudbrandsdalen til Cuidrobakken og ut på grusvei ved Ødegården.

Blåbærstien, en umerket sti langs Gudbrandsdalen. (gml: foto)

Her svinger jeg til venstre og følger grusvei til Rustadsaga og Nøklevannsbakken. Vel over toppen hilser jeg på Tore Henning før jeg løper over Skredderløkka og tilbake til Haraløkka. Det var litt vann enkelte steder, men stort sett, bra forhold i marka.

ca 15 km

1:48

#østmarka #oslomarka #trailrunning #run4fun #mosjon

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top