Østmarka; Halssjøen rundt fra Haraløkka…

En tidlig morgen la jeg i vei fra Haraløkka til Rustadsaga, Ødegården og Høyås med mat og drikke i sekken. Planen var en tur rundt Halssjøen med et innslag av stier som jeg ikke hadde vært på før. Vel har jeg vært rundt Halssjøen tidligere, men det er lenge siden nå. (se link HER😉 Været var ok, litt skyet, men det var bare behagelig.

Fra Høyås tar jeg skogsveien videre til Pettersbråten og El Paso før jeg tar en drikkepause på Nordre-Skytten. Her er det dårlig med skilt for blåmerket sti, men etter en snartur nedom Sør-Elvåga, tar jeg rød løype et stykke før nye skilt dukker opp. Denne gangen er alle skilt for blåmerket sti. Jeg følger blå sti mot Vangen langs Cudrioberget til Skråbakkhullet også kalt 17. mai-plassen. Tempo underveis er rolig og jeg nyter stillheten i flotte omgivelser.

Skråbakkhullet (17. mai-plassen) er et sti- og løypekryss i Valstadløypa som ligger i et søkk mellom Sør-Elvåga og Mortvassåsen, sørvest for Kavlebrumyra. Ved Skråbakkhullet hadde Friluftsklubben i mange år sin tradisjonelle 17. mai-feiring.

Jeg velger blå sti mot Losby og Vangen før jeg i neste stikryss tar til venstre mot Losby – en ny sti for meg. Underlaget er bra og det går greit videre rundt Kavlebrumyra før jeg uventet var på Stokkholtmyr som er et sentralt løypekryss om vinteren. Duverden tenkte jeg – for ikke visste jeg at det gikk blå sti hit, men det er alltid gøy med nye stier. Herlig! Det var grønt og frodig på myra som ikke var særlig våt, men greit å følge klopper/gangbaner som lå flere plasser.

Blå sti og rød løype til Stokkholtmyr

 

Stokkholtmyr som er et løypekryss, ligger sør for Halssjøen

Straks etter Stokkholtmyr kommer jeg til en skogsvei hvor jeg svinger til venstre mot Drettvann og Halssjøen. Ikke så ofte man er her uten ski på bena, men bevares, Halssjøen er like flott alle årstider.

Halssjøen ligger 279 m.o.h. nordvest for Drettvannet i Losbyvassdraget, Lørenskog kommune i Akershus. Vannet er i dag reservevann for Lørenskog og Skedsmo med stadig drikkevannsrestriksjoner. Under krigen var det satt opp ei hytte til bruk av utkommanderte mannskaper som skulle hugge ved i denne delen av Østmarka.

Fra demningen i sydenden tar jeg blå sti langs vannet til Lombardiet der jeg tar en mat- og drikkepause. Sola har kommet frem og det er nokså varmt, men helt ok i skogen.

 

 

Lombardiet, liten slette ved sti- og løypekryss på østsiden av Halssjøen. Navnet er sannsynligvis inspirert av Napoleons bedrifter på slutten av 1700-tallet da han tok Lombardia i Nord-Italia. Slike oppkallingsnavn finnes flere andre steder i Østmarka, som Finnland og St.Helena

Fra Lombardiet følger jeg samme sti langs vannet, over bekken (tørrlagt), under kraftledningene ved Lyberget til Skullerudseter. Terrenget er kuppert, men ok. Herfra følger jeg blå sti videre innover Skilledalen et stykke før jeg tar Valstadløypa eller “påskeløypa” som den opprinnelig het til lysløypa mellom Vallerud og Mariholtet øst for demningen i Elvåga.

Mariholtet – Østmarka

Jeg følger lysløypa til Mariholtet hvor jeg etterfyller drikkeflaske før jeg fortsetter mot Nøklevann. Ved Hestehullet tar jeg blå sti langs Slettfjellet som er en av mine favorittløyper. Underlaget er bra hele veien og det er bare å nyte. Fra Ødegården tar jeg grusvei til Haraløkka via Rustadsaga og Skredderløkka. En herlig tur å anbefale.

ca 23,1 km

3:33

Se turen på Strava HER:

Div. fakta; Østmarka fra A til Å

#østmarka #oslomarka #sommerimarka #friluftsliv #mosjon #tur #turogtrening #trailrunning

Flere bilder følger;

Sør-Elvåga sett fra øst mot vest (Nordre-Skytten)

Stikryss like øst for Nordre-Skytten

Halssjøen sett fra demningen i syd

Halssjøen – Østmarka

Halssjøen – Østmarka

 

Fra Halssjøen og over bekken før blå sti mot Skullerudseter og Skilledalen

 

Skullerudseter, nedlagt seter i Skilledalen øst for Elvåga. Seter under Skulerud gård ved Losbyveien. Setra var i drift fram til 1850.

 

Valstadløypa (påskeløypa) går øst for Elvåga. Løypa ble anlagt i 1971-72 av en dugnadsgjeng fra Oppsal IF med Knut Valstad i spissen. Tanken var at løypa ikke skulle gå på vann, slik at den kunne brukes langt utover våren. Løypa starter opprinnelig på Nuggerud og gikk til Vangen. Den er nå merket og skiltet fra lysløypa øst for demningen i Elvåga, sørover via Dammyr og Skråbakkhullet til Slepptjern ved Sør-Skytten. Løypa ble først kalt Påskeløypa, men etter Knut Valstads død i 1976 fikk den navn etter ham.

Fra Stokkholtmyr til skogsvei mellom Mønevann og Bjønnebete

 

Naturens kunstverk?

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top