Lyseren rundt – Skimtefjell – Bærmerud – Nosa – Hallerud…

28 juni 2018. Lyseren rundt med Team Sportsmanen.

I og med at dette er tredje gangen vi tar <Lyseren rundt> med joggesko må det vel kunne betraktes som en “tradisjon”. Og i tradisjonens tro osv., blir det nok flere turer rundt Lyseren. Kanskje allerede i høst?

Klar for tredje utgave av Lyseren rundt. Fra venstre mot høyre; Svein, Marius, Stian, Frode, Roar T., Roar A., Lill og Steinar. Ragnar ikke med på bilde da han kom noe senere. Foto: Arvid Mathiesen / turogtrening

Vi var 9 stk som stilte til start ved Skihytta til Spydeberg IL mens siste mann Ragnar, som satt fast i trafikken, skulle komme etter. Det var god stemning før start – noen var med for første gang mens andre har vært med flere ganger. Uansett gledet vi oss til en fin tur rundt vakre Lyseren.

Det var nokså varmt da vi startet (ca 28 grader), men varmen til tross, var det en god tone. Underveis skravler vi med den som var nærmest. Det stiger lett i skogsterreng til Langtjernet før vi kommer ut av skogen og følger svaberg videre opp til Skimtefjellet og Skimtefjellhytta. Her skriver vi oss inn i gjesteboka til Stegen turlag som drifter hytta.

Drikkepause på Skimtefjellhytta

Fra Skimtefjellet som er den høyeste toppen helt nord i Spydeberg kommune tar vi blå sti- og rød løype over deler av Gulltjernmosen Naturreservat til løypekryss hvor vi tar til venstre. Underlaget er bra og det går greit. Vi følger rød løype videre til Brevigveien. Underveis har Marius og Roar T. snudd for å møte Ragnar som startet noe etter oss andre.

som perler på snor fra Skimtefjell til Brevigveien

tommelen opp fra en alltid smilende Frode….

…..og ikke minst Roar T.

Og med Marius, Roar T. og Ragnar et stykke bak fortsetter vi andre langs Brevigveien til Bermerud. Her tar vi en lang drikkepause før vi etter avtale med Marius småløper i forveien. Vi tar av fra Brevigveien og krysser et jorde før vi enda en gang “knoter” med veien videre omtrent på samme sted som sist gang og gangen før der – at vi aldri lærer tenker jeg, men etter å ha spurt oss for, er vi på rett vei. Kanskje kunne vi ha merket ruta med noen turkise bånd til glede for oss selv og andre som vil rundt vannet med joggesko.

Vi kommer etter vert frem til en bakke som vi drar kjensel på og med melding fra Marius om at de var like i nærheten, venter vi på dem her. Straks etter dukker de opp og vi hilser på Ragnar som er nyeste medlem av Team Sportsmanden før vi fortsetter videre. Og alle mann alle – følger vi etter Marius som tar føringen.

Roar T., Marius og Ragnar på plass sammen med Frode og resten av gjengen

på vei mot Nosa og Lyseren Strandpark

Etter ca 13 km krysser vi gangbrua ved Nosa som gynget godt før vi ved Lyseren Strandpark tar en lengre drikkepause.

Her ved Lyseren Strandpark etterfylles drikkeflasker

Her i fra, tar vi grusvei forbi noen av hyttene som var med i TV2`s program “Sommerhytta” før vi fortsetter på sti et stykke og deretter grusvei forbi Vatn til Hallerud. For egen del og til tross for at jeg er nøye med drikke, kjenner jeg at det røyner på, og jeg går noen bakker. Men på Hallerud er vi alle samlet.

Vi følger Lyserenveien videre et stykke før vi tar grusvei mot Ruudstranda og Lyseren. Underveis har Marius takket for følge og stukket i forveien da han hadde dårlig tid mens vi andre tok turen opp til vår hytte. Her tar vi en lengere pause med saft is og drikke.

Hele gjengen på “pallen” med saft is som aldri har smakt bedre

Fra hytta tar vi sti til grusvei som vi følger videre til Haugen gård og deretter langs Haugenveien tilbake til Skihytta hvor vi startet.

After-run med en hyggelig gjeng fra Team Sportsmanden. Tusen takk til Marius (som ikke er med på bilde grunnet dårlig tid) for lånet av Skihytta.

En herlig tur rundt vakre Lyseren ble avsluttet med after-run på Skihytta med mat og drikke. Stemningen var god og alle var vi enige om at dette hadde vært en flott tur. God sommer!

Ca 23,8 km

2:58

#lyserenrundt #løpetur #mosjon #lyseren #spydeberg #turogtrening #teamsportsmanden #runforfun #stegenturlag

flerebilder fra samme tur følger;