Østmarka; Bestemoråsen – Sarabråtåsen….

14 mai 2018. Siden det er lenge siden jeg har tatt turen fra Gullsmeden og over Bestemoråsen til Mariholtet var det nettopp dette jeg skulle gjøre i dag.

Fra Haraløkka følger jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka før jeg tar blå sti til Fjellstadmyra og Fjellstabakken. Underlaget er tørt og det går greit. Fra Fjellstabakken tar jeg lysløypa videre til Katismyr og Ødegårdsletta. Deretter følger jeg veien opp forbi Ødegården til Høyås før det bikker nedover til Gullsmeden.

Her i fra, tar jeg blå sti nordover langs Nord-Elvåga. Det er fint på denne siden av vannet hvor stien delvis går ute på kanten med flott utsikt. Bare å nyte.

Blå sti fra Finfallåsen og Bestemoråsen til Dalbakk ved Mariholtet

Straks etter Bestemoråsen kommer man til Dalbakk hvor det har vært en del skogsarbeider. Og i det åpne terrenget like sør for Mariholtet dukker gamlestua opp. Idyllisk plassert mellom Mariholtet og Dalbakk.

Gamlestua på Mariholtet – Østmarka

Fra veikryss ved Haukåsveien tar jeg til venstre et stykke før jeg tar blå sti opp Sarabråtåsen. Det er nokså bratt i starten, men fint over åsen der omgivelsene er frodige og lyse grønne. På vei ned fra åsen på motsatt side passerer jeg vannreservoaret som Heftye junior fikk laget for å sikre vintervann til Sarabråten.

Vannreservoaret til Sarabråten

Vel nede fra Sarabråtåsen tar jeg til høyre og følger lysløypa videre forbi Sarabråten, korketrekkeren og Østmarksetra før jeg fra Ulsruvannet tar ny turvei til Haraløkka. Her avslutter jeg den siste biten hjem med stigningsløp.

ca 11,7 km

1:29

#østmarka #oslomarka #stiløping #løpetur #mosjon #treningerbestute

Flere bilder fra samme tur;