Østmarka; Hauken opp fra Haraløkka – tur/retur…

2 april 2018. Det var 2.påskedag med vær like strålende som det har vært hele påsken, kanskje litt kaldt, men helt ok. Egentlig hadde jeg planer om å løpe et løp (10 km) i Sportsmandens Løpskarusell, men lot meg friste av en tur i Østmarka med joggesko til tross for at det fortsatt er fine fohold i de fleste skiløyper.

Fra Haraløkka fulgte jeg delvis nykjørte skispor inn til Bråten før jeg fortsatte ut på Nøklevann. Det skal her nevnes at jeg løper mellom sporene –  bare så det er sagt. Vel ute på isen ser jeg noen som fisker. Kanskje det er Odd tenkte jeg og svingte bortom, men så straks at dette var en annen kar og dermed fortsatte jeg videre over vannet mot Bremsrud. Det er herlig å løpe på underlag som snø og skare når denne ikke brister.

Over Nøklevann mot Bremsrud

Fra Bremsrud tar jeg lysløypa til veikryss ved Mariholtet via Sleppa og Hestehullet. Underlaget i lysløypa som er fast og fin er faktisk tørr enkelte steder. Jeg svinger til venstre inn Haukåseveien og mens det stiger jamt oppover forbi Mariholtputten til Branntårnet på Haukåsen, nyter jeg vakre omgivelser med mye snø badet i sol.

Langs Haukåsveien ved Mariholtputten

Jeg går og løper omhverandre og straks etter å ha vinket til Trond Inge som kom susende på ski motsatt vei, dukker liksom belønningen opp der “kuppelen” på Haukåsen ruver mot en blå himmel. Herlig sa jeg til meg selv og tok flere bilder innen jeg var oppe.

 

Haukåsen som har en høyde på 357 m.o.h. er Oslos nest høyeste i Østmarka etter Puttåsen som er på 363 m.o.h. Se mer om “radaren” på Haukåsen HER:

 

Jeg nyter utsikten en stund og snakker med en kar som kom på ski før jeg tok fatt på nedstigningen samme vei som jeg kom. Og siden jeg var forholdsvis tidlig ute, møtte jeg nå flere som var på vei opp. Det er fint å løpe nedover og med sola i mot, er det bare å nyte.

Haukåseveien – Østmarka

Fra veikryss tar jeg lysløypa tilbake til Sleppa hvor jeg svinger til høyre mot Sarabråten og Nøklevann. Først tenkte jeg å krysse vannet for så å ta veien opp til Ulsrud og hjem, men midt utpå vannet, bråbestemmer jeg meg for å løpe vannet på langs sørover til Bråten (ca 2,5 km).

Nøklevann fra nord til sør

Det er mange som sitter langs land og nyter sola mens andre er utpå isen – et yrende liv på Nøklevann. Fra Bråten tar jeg samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Underveis veksler jeg noen ord med Terje som kom motsatt vei for en tur på Nøklevann. En herlig avslutning på en flott påske. Kanskje den fineste på mange år.

Ca 16 km

1:44

#østmarka #oslomarka #mosjon #trening #runforfun #visomlikeråtreneiøstmarka #turogtrening #løpetur

Flere bilder fra samme tur:

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

2 thoughts on “Østmarka; Hauken opp fra Haraløkka – tur/retur…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top