Østmarka; på ski fra Haraløkka – Høyås – Pettersbråten – Sør-Elvåga…

5 mars 2018. I lett snøvær staket jeg fra Haraløkka til Bråten før jeg skled ut på Nøklevann. Underveis hilste jeg på nabo Bård som var på tur med hunden Frida. Det gikk greit over vannet til Katisa og Katismyra selv om det var litt trått, men ellers var det ok. Forholdene i Østmarka er upåklagelige og det er bare å nyte så lenge det varer.

Jeg setter kursen over Ødegårdsletta til Høyås som ligger mellom Ødegården og Gullsmeden der veien ned til Skyttenbrua tar av. I 1938/1939 var det planlagt å reise et kapell – Østmarkskapell – på stedet. Krigen gjorde at byggingen måtte utsettes, og da Elvåga ble tatt ut til drikkevann i 1941, måtte planene om et skogskapell her skrinlegges. Ny tomt ble så tilvist mellom Smalvann og Rundvann der kapellet ligger i dag.

 

Fra Høyås følger jeg skogsvei mot Ødegårdsmåsan – en myr sørøst for Ødegården som i 1930-årene ble drenert slik at torv kunne tas ut for produksjon av torvstrø. Denne ble transportert på vinterføre via Langvann og Trollvann til Torvstrøfabrikken som lå ved Grønmo. Torvuttaket ble drevet fram til omkring 1940.

Pettersbråten – 1950 (oslobilder.no)

Deretter suser jeg ned bakken forbi løypekryss ved Langvannsbekken til Pettersbråten (Pettersbråtan) – en nedlagt plass på vestsiden sør i Nord-Elvåga. På slutten av 1930-tallet forelå det planer om å bygge et serveringssted med overnatting på Pettersbråten. Det var kommunene Oslo og Aker som stod bak byggeplanene, som måtte skrinlegges på grunn av krigen og senere drikkevannsrestriksjoner.

 

Sør-Elvåga ved Elpaso (Skyttenbrua) – Østmarka (gml: foto)

Fra Pettersbråten fortsetter jeg til Elpaso hvor jeg sklir ut på Sør-Elvåga. Denne går jeg på langs mot sørøst og deretter en naturløype til Eriksvann. I og med at det snør, går det tregt, men likefullt nyter jeg hvert stavtak. Jeg staker ut på Eriksvann et stykke før jeg tar en løype rett vest til hovedløypa mellom Skjelbreia og Klokkerud. Her følger jeg løypa langs Vidvangåsen til Tretjerna og Torsmåsan før jeg fra Klokkerud tar til høyre mot Smørhullet og Pettersbråten. Det har gått greit uten lys, men fra Petterbråten og videre måtte jeg sette på hodelykta.

Løypekryss ved Langvannsbekken

Straks etter å ha passert løypekrysset ved Langvannsbekken på vei opp samme vei som jeg hadde kommet, møter jeg det ene lyset etter det andre som kom i full fart ned bakken. Jeg skimtet noen i grønn jakke og det var ikke lett og se hvem er hvem osv., men jeg hilser uansett på karene fra veterangruppa til Rustad IL. Vel over Nøklevann avslutter jeg med en halv runde i Hadicapløypa.

Ca 19,2 km

Fakta om Høyås, Ødegårdsmosen og Pettersbråten; Østmarka fra A til Å

#østmarka #oslomarka #skitur #skiglede #mosjon #crosscountry #nordicski #turogtrening

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top