Østmarka; på ski fra Haraløkka til Deledalen – Påskeløypa – Bjørndalen…

22 februar 2018. En tidlig ettermiddag med strålende sol fra en blå himmel, skulle jeg møte nabo og kollega Terje på Haraløkka for felles skitur i Østmarka – trim i arb.tiden.

Fra Haraløkka følger vi løypa inn til Bråten før vi sklir ut på Nøklevann. Vi staker over vannet til Katisa og Katismyra hvorfra vi tar til venstre mot Ødegården og Høyås. Underveis møter vi løypemaskinen og i helt ferske spor nyter vi hvert stavtak. Vi følger løype på skogsvei forbi Ødegårdsmåsan før det “bikker” nedover til Langvannsbekken og Petersbråtan. Her i fra, setter vi kursen mot Deledalen. Forholdene er fine og det går greit over Nord-Elvåga.

Fra Petersbråtan og forbi Tangenøya til Deledalen

Deledalen – Østmarka

Så langt alt vel, men Terje måtte legge på noen lag med mykere voks for å sikre festet. Jeg imidlertid som gikk med GripTape hadde bra feste. Vi følger Elvågaveien et stykke før vi tar inn Stakanløypa.

Meningen var at vi skulle til Halssjøen og Drettvann, men i første løypekryss tar vi feil da vi svinger til venstre. Vi skulle ha fortsatt videre til neste løypekryss, men løypa som vi nå tok var maskinkjørt og siden ingen av oss hadde tatt denne tidligere, var det jo litt spennende å se hvor vi kom. Løypa er småkupert, men morsom å gå.

Valstadløypa eller «Påskeløypa» som den først ble kalt, men etter Knut Valstads død i 1976 fikk den navn etter ham. Knut Valstad som var en aktiv motstandsmann under annen verdenskrig var også troppssjef i Milorggruppe 13132, som hadde tilhold i Østmarka. Knut Valstad var sammen med sin kone Tullik og Kjell «Stakan» Staxrud med å starte Ola Dilt i 1967.

Løype (Ø114 – Valstadløypa) Nuggerud – Vangen

Jeg hadde en anelse om hvor vi havnet og ganske riktig, så kom vi ut i hovedløypa mellom Vallerud og Mariholtet. Etter en rask rådslagning om veien videre valgte vi å fortsette mot Vallerud et stykke før vi etter Lintjern tok første vei til venstre mot Ekerud og deretter Bjørndalen.

Terje og jeg i løypa ved Ekerud

 

Bjørndalen, et småbruk nord for Fri-Elvåga var tidligere husmannsplass under gården Søndre Hauger, men ble i 1859 skilt ut som eget bruk.   

Fra Bjørndalen følger vi flott løype sørover til vi passerer Ellingsrudelva og deretter inn i hovedløypa mellom Ellingsrud og Mariholtet. Vi følger denne til Mariholtet og opp på demningen. Her tar vi en drikkepause før vi sklir ut på Nord-Elvåga. Vi går så denne på langs mot sør og med sola midt i mot, er det bar å nyte.

Vel over vannet tilbake på Petersbråten, skiller vi lag. Terje tar samme vei til Haraløkka som vi kom mens jeg går videre til El-Paso og over Sør-Elvåga til Tretjerna. Jeg staker over Torsmåsan til Klokkerud hvor jeg hilser på en gjeng veteraner fra Rustad IL før jeg setter kursen mot Smørhullet og Langvann.

El-Paso (Skyttenbrua) over sundet mellom Nord og Sør-Elvåga

Løypekryss ved Langvann

Først tenkte jeg å gå over vannet til Langvannsbekken, men ettersom jeg ikke har tatt løypa over Krugmyra og ned Gudbrandsdalen, var det nettopp det jeg gjorde. Løypa har sine utfordringer, men det går greit og straks etter er jeg ved Øgården. Her i fra, tar jeg samme vei tilbake til Haraløkka som vi kom.

Takk for fin tur Terje. En herlig solskinnstur i delvis nye løyper var en positiv opplevelse.                            

Ca 30,9 km

#østmarka #oslomarka #skiing #crosscountry #nordicski #mosjon #friluftsliv #turogtrening #visitoslo

Flere bilder følger;

 

 

 

 

Ekereud – Elvågaseter – Bjørndalen

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top