Østmarka; på ski fra Haraløkka til Gudbrandsdalen – Fingerbølmyrene – Deledalen…

19 februar 2018. Med GripTape under skiene satte jeg avsted fra Haraløkka mot Bråten via Skredderløkka før jeg skled ut på Nøklevann.

Gode forhold på Nøklevann

Her er forholdene overraskende bra og det går greit videre til Katisa og opp til løypekryss ved Katismyra/Aurtjern. Jeg svinger til venstre og fortsetter så innover Ødegårdssletta til Ødegården. Hadde egentlig tenkt å ta veien opp til Høyås, men bråbestemte meg for å ta løype (695) inn i Gudbrandsdalen. En scooterkjørt naturløype som er en av “perlene” i Østmarka når forholdene er så gode som nå.

Løypedele ved Cudriobakken som er en del av den gamle Plankeveien vest for Ødegårdsmåsan

Foreløpig er det nok dagslys og det går greit videre. Jeg velger å ta til høyre ved Cudriobakken vel vitende om at det er en lei nedkjøring til Langvann, men her er jeg svært forsiktig og vel ute på vannet, staker jeg denne på langs mot Smørhullet. Litt overvann, men inte problem. Fra Smørhullet tar jeg hovedløypa (170) over Fingerbølmyrene til Petersbråtan. Forholdene er bra, litt blanke spor, men festet er ok og det glir bra. Faktisk staker jeg hele veien.

Fingerbølmyrene; en myr mellom Langvann og Sør-Elvåga. Her ble en tømmerhoggerbrakke og stall satt opp rett vest for skiløypa på 1970-tallet. En kar som gikk under navnet <<Fuglemannen>> anekterte brakka og brukte den flere år fram til den ble brent ned midt på 1990-tallet. Mot slutten av annen verdenskrig hadde Milorg klargjort en slipplass ved myra, men mottok ingen slipp. (fakta: Østmarka fra A til Å)

Fra Petersbråtan sklir jeg ut på Nord-Elvåga hvor jeg setter kursen mot Tangenøya og Deledalen. Fortsatt er det lyst nok, men fra Deledalen til Mariholtet, må jeg sette på hodelykta. Forholdene på Elvågaveien er gode og jeg nyter turen videre i flotte omgivelser der trærne henger over løypa som en portal frem til lysløypa mellom Mariholtet og Vallerud. Her svinger jeg til venstre og straks etter suser jeg ned bakken og over demningen til Mariholtet.

Lysløypa fra Mariholtet mot Sleppa….

Jeg følger lysløypa mot Sleppa hvorfra jeg tar en ekstra sløyfe tur/retur Sarabråten før jeg fortsetter i lysløypa til Katismyra. Her tar jeg til høyre og straks etter er jeg på Nøklevann. Jeg staker over til Bråten og avslutter med en halv runde i Hadicapløypa via Sørli før jeg er tilbake på Haraløkka.

Ca 20 km

#skitur #crosscountry #skiing #nordicski #mosjon #østmarka #oslomarka

Se noen av løypene her;

Løype nr 695

Løype nr 283

Løype nr 170

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top