Østmarka; på ski fra Haraløkka – Sør-Elvåga – Klokkerud….

13 februar 2018. Det var minus 2-3 grader da jeg fra Haraløkka gikk til Bråten og Nøklevann før jeg fra Katismyra satte kursen over Ødegårdssletta forbi Ødegården og opp til Høyås.

Over Ødegårdsletta til Ødegården og Høyås – Østmarka

Herlig at det nå er lenge lyst om kvelden og enn så lenge, gikk det greit uten lys. Jeg fulgte flotte løyper på skogsvei forbi Ødegårdsmosen og ned til Langvannsbekken og Petersbråten. Og siden jeg skulle ut på Sør-Elvåga fortsatte jeg i samme løype til El-Paso. Her setter jeg på hodelykta før jeg sklir ut på vannet. Det var ca 30 cm dype spor og det ble så som så med staking, men ellers helt greit.

Planen var å ta til venstre for øya og ned til enden for retur samme vei, men her var det ingen spor. Jeg fortsatte derfor i samme spor på høyre side av øya og videre mot sørvest. Vel over vannet følger jeg en opgått naturløype et stykke før jeg kommer innpå hovedløypa ved Tretjerna og Torsmåsan.

Her svinger jeg til høyre mot Klokkerud. Dette er et flott stakeparti og jeg staker som best jeg kan. Underveis får jeg følge av en kar som hadde gått tom for strøm til lykta. Skal du til Grønmo spurte han, og jeg svarte – at det skulle jeg. Da holder jeg følge med deg om det er ok. Og slik gikk vi videre med meg foran og han bak til Smørhullet, Trollvann og Grønmo. Takk for følget sa han mens jeg fortsatte forbi p-plassen og videre til Skullerud Idrettsplass.

Skiforeningen i gang med skiskole for de minste og det er gøy å se at så mange er med. Stor innsats og stor idrettsglede – honnør til Skiforeningen.

Jeg staker over sletta før jeg følger veien opp til Hullet hvorfra jeg svinger til venstre mot Løkka og Nøklevann. Her sklir jeg over vannet til Bråten og deretter en halv runde i Hadicapløypa innen jeg er tilbake på Haraløkka. Det var mange ute denne kvelden, men det er bare trivelig.

Ca 19 km

#østmarka #oslomarka #skitur #crosscountry #mosjon

Skullerud Idrettsplass

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

One thought on “Østmarka; på ski fra Haraløkka – Sør-Elvåga – Klokkerud….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top