Skitur i Spydeberg til Skimtefjell – Lyseren…..

Skitur til Skimtefjell den høyeste toppen lengst nord i Spydeberg kommune. Løypene kjøres av Spydeberg løypelag og hytta på Skimtefjell driftes av Stegen turlag.

Området i seg selv har nok sine begrensninger, men det er fullt mulig å forlenge turen med en tur til Spydeberg sentrum, Larsbråten i Enebakk og- eller en tur på Lyseren. Og det var nettopp disse mulighetene jeg nå skulle teste.

Med utgangspunkt fra Skihytta til Spydeberg IL i Haugenveien skulle jeg gå til Skimtefjell, men først, skulle jeg prøve løypene fra stadion og sørover mot Spydeberg.

Jeg snakket med to karer om hvor jeg skulle gå og de forklarte som best de kunne. Mange takk sa jeg og satte av sted ut fra stadion. Både forhold og spor var upåklagelig og straks etter at jeg rundet kollen ut fra stadion stupte jeg rett inn i en lang motbakke. At det går opp og ned er jeg vant med fra Østmarka, men her i Spydeberg, hadde jeg trodd at terrenget var enklere. Uansett fortsatte jeg videre og etter hvert skjønte jeg at jeg fulgte konkuranseløype/lysløype. Merkingen eller skiltingen var dårlig og jeg tok den veien jeg trodde gikk mot Holli, men etter å ha gått noen jorder opp og ned, frem og tilbake, endte jeg på stadion der jeg startet. Men uansett fikk jeg testet fine løyper i flotte omgivelser på ca 4 km. Se bilder.

Vel vel tenkte jeg mens jeg tok av skiene for å krysse Haugenveien. Deretter fulgte jeg løype på skogsvei innover mot Skimtefjell og Gulltjermosen naturreservat. Et område jeg kjenner fra flere fot-turer vår og sommer (se tur til Lysefjell – Gulltjernmosen – Skimtefjell HER) og som jeg nå gledet meg til å gå på ski.

Jeg følger en flott løype oppover et stykke før det flater ut på et myrområde. Her er omgivelsene flotte og jeg nyter hvert stavtak. Sola dukker plutselig opp og skinner fra en skyfri himmel. Dette er jo “berre lekkert” sa jeg til meg selv mens jeg staket over flere myrområder.

Jeg passerer noen løypekryss med bra skilting og etter hvert kommer jeg meg rundt Gulltjernmosen naturreservat. Tar så løype nr. 1446 (Brevik-Skimtefjell) videre og straks kommer jeg til Bjørnehidråget. Her var det både bratt og kronglete, men vel over toppen, gikk løypa over Sandumsfjellet før den fortsatte i lett småkupert terreng over noen flotte furumoer nedover til Steinenga ved Brevikveien. Underveis kjente jeg meg igjen fra tidligere turer, men da med joggesko. Se Lyseren rundt med Team Sportsmanden.

Jeg var litt usikker på hvilke vei jeg skulle, men valgte å følge løype nr. 1445 mot Larsbråten et stykke før jeg ved Nordre Brevik, skar over et jorde og ut på Lyseren.

Her finner jeg en oppgått løype som jeg følger mot Bermerud før jeg vender helt om mot sør. Jeg har alltid hatt lyst til nettopp dette – en skitur på Lyseren og når sola attpåtil skinner fra en skyfri himmel, er det bare å nyte. Og her forteller bilder mer enn ord.

På Lyseren ved Bermerud

Fra Bermerud mot sør

Spikern – Lysern

Forbi Merraholmen og Åkerøya

Hemnestangen – Lysern

I sundet mellom Hemnestangen og Grønøya

I sundet mellom Grønøya og Hemnestangen med Svines i bakgrunn

Mot Svines

Etter å ha gått rundt om kring på Lysern der vi vanligvis kjører båt, går jeg i land ved Breivik og opp til Steinenga. Her tar jeg en mat- og drikkepause før jeg returnerer mot Skimtefjell i samme løype som jeg kom.

Mat- og drikkepause ved Steinenga (Brevikveien).

I et løypekryss like føre Bjørnehidråget tar jeg til venstre mot Stegen stadion. Løypa er småkupert, men morsom å gå. Den siste biten går langs Stegenveien til Stegen stadion.

Løypa mot Stegen stadion

Stegen stadion er ett av flere utgangspunkt sommer og vinter. Her blir det brøytet parkeringsplass om vinteren. Om man tenker seg noen minusgrader, nysnø, blå himmel og nykjørte spor oppe på myrene, så var det akkurat slik jeg opplevde det.

Og mens jeg staker innover tenker jeg at man her får en følelse av å være langt høyere enn 200 m.o.h. Jeg nyter ferden videre til Gulltjernmosen og neste løypekryss hvor jeg tar til venstre. Straks etter er jeg ved hytta på Skimtefjell.

Skimtefjell den høyeste toppen nord i Spydeberg kommune

Her tar jeg noen bilder mens jeg nyter utsikten – skriver meg så inn i gjesteboka til Stegen turlag før jeg setter kursen ned bakken og ut på myra. Deretter returnerer jeg til Spydbank skiarena (Skihytta til SIL) samme vei som jeg kom.

Jeg var godt fornøyd med dagens tur og gøy var det å gå på ski til hytta på Skimtefjellet og ikke minst på Lyseren. En herlig skitur i et vakkert område. Kan anbefales.

Spydbank skiarena (skihytta til Spydeberg IL) ved Haugenveien mellom Holli og Godheim

Ca 30,5 km

Se hele turen på Strava HER:

#skitur #crosscountry #nordicski #skiing #mosjon #turogtrening #friluftsliv #spydeberg #visitøstfold

Flere bilder følger;

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top