Østmarka; på ski fra Haraløkka til Igletjern – Bjørndalsmyra…..

22 januar 2018. Forholdene i Østmarka var nå nær perfekte og med noen små minusgrader, tørr snø og trikkeskinner, valgte jeg denne gangen å gå med festevoks. Skiene hadde jeg fikset noen dager i forveien og det var bare å legge på dagens voks. Jeg la på en god porsjon med SkiGo XC +3 til – 2 samt et tynt lag blå ekstra (V40).

Fra Haraløkka p-plass tok jeg Handicapløypa til Bråten før jeg staket over Nøklevann til Kattisa og Kattismyra. Skiene kjentes bra med ok feste, men kanskje litt dårlig glid.

Jeg tar lysløypa til Mariholtet og over demningen før jeg tar løype nr 264 (Vallerud-Mariholtet) videre til løypekryss ved Igletjern like øst for Nord-Elvåga. Her i fra, skulle jeg ta en gammel løype (nr 288) til Bjørndalsmyra langs Igletjernbekken.

Løypekryss ved Igletjern – Østmarka

Løype 288 – (Igletjern-Bjørndalen-Ekerud). En naturløype ute kjørte spor (villmannsløype) sees i bakgrunn på bilde.

Løypa som er en naturløype var “ikke” kjørt med scooter. Og mens jeg lurte på om jeg skulle ta denne eller ikke, så kom det en kar ut av skogen motsatt vei. Han kunne fortelle at det ikke var kjørt spor, men at det var en oppgått løype i 30 cm dyp snø. Han advarte samtidig om å være forsiktig for det lå noen veltede trær over løypa, men at denne ellers var grei. Mange takk svarte jeg og ønsket ham god tur videre.

Jeg satte på lykta og staket deretter forsiktig innover løypa langs Igletjernbekken. Det var mye snø i og rundt løypa samt på trærne og i skinnet fra lykta, ga dette en trolsk stemning. Jeg fikk lyst til å ta bilder underveis, men lot det være da det var vanskelig nok å følge løypa i den dype snøen. Jeg var nær ved å kjøre rett inn i et grantre som lå over løypa, men klarte å huke meg under denne. Puh – det var nære på tenkte jeg mens jeg skled nedover til løypekryss på Bjørndalsnyra. Løypa fortsetter rett frem mot Elvågaseter og Bjørndalen, men jeg svinger til venstre. Og straks etter kommer jeg til Lysløypa mellom Ellingsrud og Mariholtet.

Løype 288. Foto: Skiforeningen.no

Jeg svinger til høyre mot Nuggerud. Løypa som er småkuppert er et flott stakeparti og jeg staker denne frem og tilbake (ca 3,5 km) før jeg forsetter i lysløypa til Mariholtet og Sleppa. For variasjonens skyld tar jeg til høyre mot Sarabråten og videre rundt vannet til Korketrekkeren. Skiene sitter bra og det går greit opp bakken og videre til Ulsrudvann og Østmarksetra. Her setter jeg på lykta og staker så videre nedover i tilførselsløypa til Haraløkka hvorfra jeg følger løypa videre til Sørli og Haraløkka p-plass. Godt fornøyd med kveldens tur sklir jeg bort til garasjen.

Ca 21,1 km

#skitur #østmarka #oslomarka #turogtrening #mosjon #crosscountry

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top