Østmarka; På ski fra Haraløkka til Deledalen – tur/retur…

 

8 januar 2018. Jeg har ikke felleski, men “Grip-Tape” gjør samme nytten. Ikke at det er nødvendig på tørt føre med minus 3-5 grader, men det er enkelt og med disse skiene tok jeg Blindløypa fra Haraløkka til Bråten før jeg staket over Nøklevann. Deretter tar jeg lysløypa fra Kattismyra til Mariholtet via Sleppa og Hestehullet før jeg sklir ned til Demningen.

Hmm.. er dette et sort hull lurte jeg på – siden slike hull suger til seg all masse som gas, planeter og hele stjerner. Bare i Melkeveien kjenner man til 20 sannsynlige hull og nå også en over demningen ved Elvåga tenkte jeg og fordi de også suger til seg lys synes de ikke. Så med lykta på, gikk jeg rett igjennom.

Vel over demningen fulgte jeg lysløypa et stykke før jeg med påsatt lykt tar løype ut til høyre. Elvågaveien som går forbi Skilledalen og ut til Deledalen (Tangen-dalen) er kanskje en av de fineste skogsveier i Østmarka – like fin både sommer og vinter. Mens jeg går Deledalen tur/retur nyter jeg hvert stavtak.

“Deledalen er en dal mellom Nord-Elvåga og Halssjøen, sør for Skilledalen. På 1950-tallet gikk det en merket skiløype i dalen, men den bratte og kronglete løypa var for krevende, og skilt og merker ble fjernet”. ( Fakta; Østmarka fra A til Å)

Tilbake i lysløypa (Vallerud-Mariholtet) undres jeg over at jeg ikke hadde møtt eller sett noen på vei inn eller ut Deledalen, men da jeg sklir ned til demningen, møter jeg mange som kommer motsatt vei. Og det er bra. Fra Mariholtet tar jeg samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Fortsatt fine forhold i marka, men slitt enkelte steder og særlig i bakkene ved Sleppa.

20,5 km

#skitur #østmarka #oslomarka #croscountry #mosjon #turogtrening

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top