Østmarka; på ski fra Haraløkka til Skjeldbreia – Krokholveien…..

6 januar 2018. Kom dere ut i marka var skiforeningens klare oppfordring til alle som ville på ski – nå har Kong vinter inntatt Oslomarka. Og i Østmarka hvor jeg holder til, var forholdene minst like gode som andre steder. Det var bare å spenne på seg skiene.

Det var meldt om strålende vær og allerede kl. 08:30 satte jeg av sted for årets første skitur. Fra Haraløkka fulgte jeg sporene innover til Bråten og Nøklevann. Jeg var litt spent på hvordan forholdene var på isen, men disse var gode og jeg skled greit over til Kattisa hvorfra jeg fulgte scooterspor til lysløypa ved Kattismyra.

Planen var å gå til Skjeldbreia via Petersbråten, Klokkerud og Eriksvann før jeg skulle videre til Franskeplassen og Sandbakken. Underveis nyter jeg fine omgivelser krydret med en herlig soloppgang over Tretjerna. Og her forteller bilder mer enn ord….

Tretjerna er tre små vann i myrområdet sør for Sør-Elvåga

Skjeldbreiavann (Store og Vesle Skjeldbreia) er to vann sør for Eriksvann. Godkjent bålplass ved veien nord for Vesle Skjeldbreia. De to vannene er nå delt av en myr, men tidligere var det en dam i sørenden av det største vannet som demmet de to vannene opp til ett.

Franskeplassen vis navn mest sannsynlig stammer fra at en mann ved navn Frans har hatt en plass her, og at Franseplassen er blitt til Franskeplassen. (tekst: Østmarka fra A til Å)

Løypa fra Franskeplassen som går på skogsvei er flott og det går greit videre. Straks etter å ha passert Tømmerholen en tidligere husmannsplass under Krokhol like sør for Sandbakken, sklir jeg over brua ved dammen som gikk under navnet Schmidt Jensens smilehull og opp til Sandbakken.

Sandbakken – Østmarka

Fra Sandbakken følger jeg løypa nordover forbi Klokkerud til Smørhullet. I denne delen av løypa og andre steder i terrenget er det lite snø og flere åpne myrhull og rennende bekker, men bare man er forsiktig, går det greit. Jeg velger å ta til venstre og setter så kursen mot Langvann. Blir overrasket over at det ikke er spor, men like fult, fortsetter jeg ut på isen. Det er litt overvann, men det går greit og jeg labber over vannet mot nord. Sola skinner fra en skyfri himmel og det er bare å nyte.

Langvann – Østmarka

Vel over vannet sklir jeg ned til Langvannsbekken og tar så samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Glad jeg var tidlig ute for på Nøklevann var det rene “rushtrafikken”.

Forholdene i Østmarka kan ikke sammenlignes med Nordmarka hva snømengde angår, men 15-20 cm med snø, er ikke å forakte. Forholdene i lysløypa/skogsveiene var bra og mindre bra i terrenget.

Ca 27,3 km

#østmarka #oslomarka #skitur #mosjon #friluftsliv #turogtrening #croscountry

Flere bilder fra samme tur;

Fra Tretjerna mot Eriksvann – Østmarka

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

2 thoughts on “Østmarka; på ski fra Haraløkka til Skjeldbreia – Krokholveien…..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top