Sandvika – Vækerøparken rundt….

31 august 2017. Trim i arb.tiden. Fra SBC-bygget i Sandvika fulgte jeg Sandviksveien forbi Solvikbukta og Høvik kirke før jeg fra Høvik st. fulgte Markalleen eller <<TourDeFinance>> vestfra til Oslo som den også kalles videre til Lysakerlokket. Tempo underveis er greit og det går nokså lett. Vel er løypa lettløpt denne veien hvor det er nesten helt flatt, men det er også behagelig med lettløpte partier.

Fra Lysakerlokket setter jeg kursen mot kyststien da jeg skulle følge denne rundt Vækerøparken. En fin runde på ca 3 km i flotte omgivelser. Jeg nyter turen videre på sti langs sjøen før jeg fra Maxbo tar gangvei tilbake til Lysakerlokket.

Vækerø gård – 1880 (Foto: ukjent-Oslo Museum)

Vækerø er et strøk i bydel Ullern i Oslo. Det ligger mellom Sollerud i vest og nord og Bestum i øst og nord, med Bestumkilen – en del av Oslofjorden – i sør. Strøkets navn og historie kommer fra Vækerø gård. Strøket har en blanding av boliger og næringsliv. Disse er også gjerne knyttet til gårdens historie. Blant annet holder Maxbo til her, som er heileid av Løvenskiold-Vækerø, som eide gården før mesteparten av den ble solgt til Norsk Hydro. Drammensbanen og E18 i form av Drammensveien går tvers gjennom strøket. Dette har satt sitt preg på utviklingen og jernbanen førte til bygging av mange boliger etter banens åpning i 1872, mens motorveien har gjort området sterkt trafikkert.

Fra Lysakerlokket tar jeg delvis samme vei tilbake til Høvik som jeg kom, men her i fra, tar jeg Gamle Drammensvei. Den er mer kupert, men jeg løper alle bakker. Jeg tar Stasjonsveien til Blommenholm St. og deretter tar jeg gang- og turvei langs Engervannet til SBC-bygget i Sandvika. En fin og oppløftende langtur i jamt tempo.

Engervannet – Sandvika (Gml: foto)

Ca 19,2 km

1:49

#løpetur #trening #mosjon #runforfun #budstikka #sandvika

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top