Vestmarka; Stovivann rundt fra Sandvika…

29 juni 2017. Trim i arb.tiden. Fra SBC-bygget fulgte jeg Sandvikselva et stykke før jeg fortsatte langs Slependveien og Gamle Tanumvei opp til Revereud. Været er ok, litt varmt, men med vind i mot, går det greit. Det stiger jamt og mer stigning blir det da jeg følger Tanumveien videre oppover forbi Tanum skole. Den siste kneika forserer jeg ved at jeg ikke kikker opp og fremover, men etter 150 steg på høyre ben, er jeg oppe. Herlig tenkte jeg som nådde et slags delmål. Noen ganger gjør jeg det slik og ofte blir man positivt overrasket over langt man faktisk kommer, mens jeg andre ganger slik som nå, setter meg et mål om å nå toppen innen et bestemt antall steg.

Jeg fortsetter videre langs Vestmarkveien og nå som det flater ut et stykke før siste stigning opp til Kattås, nyter jeg de flotte omgivelsene.


Fra Kattås til Jordbru og Skui – Vestmarka

Etter en rask drikkepause på Kattås setter jeg kursen videre innover Vestmarka mot Jordbru. Og siden sist jeg var her, har denne løypa blitt fikset med både bark og grus.


Lysløype mellom Kattås og Jordbru – Vestmarka

Løypa som er en lysløype går mellom Ringiåsen og Ramsåsen til Jordbru og videre til Skui. Jeg imidlertid hopper av etter Jordbru og setter kursen ned mot Stovivann.


Stovivann – Vestmarka. (Foto og tekst, Skiforeningen.no)

Stovivannet ligger 109 moh på Tanumplatået i vestre Bærum, Akershus fylke. Næringsrikt, men forholdsvis dypt vann i jordbruksområde vest for E16 i Bærum. Godt fiskevann, spesielt for gjedde, men det tas også abbor på over kiloen. I ca 1897 bygget Caspar Brambani vannledning fra Stivivann til sine bedrifter i Sandvika. Den ble i 1902 overtatt av Bærum

Det er en fin sti langs vannet som jeg følger et stykke før jeg tar Gamle Jarenvei videre frem til Butterudveien. Her tar jeg til høyre ca 200-300 m og deretter sti/turvei ned gjennom et boligfelt langs Kirkerudbakken til Skuiveien. Her i fra, følger jeg Sandvikselva tilbake til SBC-bygget i Sandvika. En herlig tur i flotte omgivelser.

Ca 15,8 km

1:38

#vestmarka #mosjon #trening #løpetur #budstikka #stovivann #turogtrening

Flere bilder følger;


Først bark et stykke og så grus i flott løype kattås til Jordbru – Vestmarka


Stovivann – Vestmarka


Sandvika – Kattås – Jordbru – Stovivann – Kirkerudbakken – Sandvika

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top