Østmarka; Rundvannsåsen – Dølerud – Steinkirken – Grønmo…

29 mai 2017. Fra Haraløkka tok vi grusvei til Rustadsaga og Løkka før vi tok blå sti til Fjelstadmosen. Her svinger vi til høyre og følger lysløypa til Fjelstadbakken hvor vi går opp “steinrøysa” langs bakken før vi fortsetter over Skullerudåsen på blå sti. Underlaget er bra hele veien og det går greit videre til Rundvann. Her i fra, velger vi å fortsette på blå sti over Rundvannsåsen. En morsom og variert sti som til slutt stuper ned til skogsvei ved Sølvdobla.

Vi krysser veien og setter kursen videre innover mot Dølerud på blå sti. Det er lenge siden jeg var innom Dølerud, men jammen er det blitt fint her etter at DNT – Oslo og omhegn har overtatt driften av denne. Til tross for at det kun er 8 sengeplasser i hytta, har det allerede vært mer enn 1000 overnattingsjester i år kunne Einar fortelle.

Dølerud i Østmarka driftes av Dnt-Oslo og omhegn

Fra Dølerud følger vi sti sørover et stykke før vi tar blå sti til høyre. Også her er underlaget bra og straks etter å ha krysset Sølvdoblabekken, kommer vi frem til den gamle låven på Godlia. Her får vi øye på et rådyr som bykser opp skråningen fra Dølerudveien. Morsomt å se ville dyr i naturen. Og flere dyr skulle vi få se, men først hilste vi på et par som kom gående med hver sin hund. Einar ble ivrig da han så at den ene av hundene var en Harehund lik den han selv hadde en gang.

Disse møtte vi på Dølerudveien ved Godlia i Østmarka

Vi fortsatte nedover langs Dølerudveien forbi FOD-gården og ned til kraftledningene. Planen var å følge disse til Steinkirken som skulle ligge like øst for Grønmo ved Gjersrudleiken, men da vi fulgte neste vei til høyre, møtte vi en låst port.

Det var uaktuelt å snu for å ta Enebakkveien videre så vi bykset inn i krattet langs gjerdet. Og her var det ikke bare lett å ta seg frem for det var både bratte skrenter og dype kløfter, men da vi kom ut i litt åpent lende, fikk vi øye på kraftledningen som kom over Tårnåsen og ned til Gjersrudleieken. Vi tar peiling på denne og mens vi strever oss videre, oppdager vi en stor fugl som kretser over oss. Den fortsetter å kretse mens den lager skarpe lyder, nesten som skrik, og vi blir stående for å se. Kan det være en omstreifende ung ørn spør vi og ser på hverandre samtidig som at det dukker opp en hare som løper av sted. Det blir stille over oss og så forsvant fuglen. Vi er ikke noen eksperter på fugl, men den var veldig lik denne (se bilde).

Kanskje er det en omstreifende ung ørn i Østmarka

Vi krysser kraftledningen og straks er vi ved Steinkirken eller Trollkjerka som den også blir kalt. En haug med kjempesteiner som ligger på ei slette i lia øst for Grønmo ved Gjersrudleieken.

Trollkjerka er en haug med steiner som med fri fantasi osv,…

Vi følger sti over deler av fyllplassen før vi kommer til skogsvei ved Larsbråten. Her svinger vi til venstre og fortsetter så videre langs veien til Grønmo p-plass. Det var nå behagelig å løpe på grus etter å ha tråkket rundt ca 20-30 min i krattskog uten sti. Fra Grønmo følger vi lysløypa til vannverket og deretter sti ned brattbakken til Skullerud Idrettsplass. Vi løper over sletta langs elva hvor vi i enden av denne ser tydelige spor etter bever. Dette visste jeg ikke sa jeg til Einar. Joda, her har de holdt på en stund svarte han.

Beveren ved Skullerid Idrettspark i Østmarka

I veikryss ved Skraperudtjernet tar vi til venstre og følger grusvei videre forbi Skullerud skole til Rustadsaga. Vi går opp Nøklevannsbakken og løper den siste biten tilbake til Haraløkka. Og før vi sa takk for turen, ønsket god Pinse osv., var vi begge enige om at dette hadde vært en flott tur med fine opplevelser.

Ca 16 km

2:07 (2:27)

#østmarka #oslomarka #friluftsliv #trening #mosjon #runforfun #turogtrening

Gammel låve på Godlia i Dølerudveien – Østmarka

2 thoughts on “Østmarka; Rundvannsåsen – Dølerud – Steinkirken – Grønmo…

1. Korriger 1000 gjester til 1000 overnattingsgjester.
    Du kan kanskje nevne at hytta Dølerud har 8 sengeplasser.