FredagsBirken – 2017

17 mars 2017. Med et ikke altfor godt grunnlag (90 km) på ski, satte jeg torsdag kveld kursen mot Lillehammer og FredagsBirken. Også denne gangen skulle jeg overnatte hos Steinar som jeg skulle møte i Haakons hall. Steinar som er pensjonist og tidligere kollega, har helt siden november gått på ski. Han synes det er helt greit å være sponset av NAV og samtidig kunne gjøre det han liker best.

Etter å ha hentet startnummer og spist middag, reiste vi hjem til Steinar. Her ble vi sittende å prate om tidligere renn og andre bravader til litt utpå kvelden. Bl.a. fortalte Steinar at han etter å ha deltatt 25 ganger, skulle droppe årets Birk.

Klokka ringte 04.30 og mens jeg kledde meg ordnet Steinar frokost med alt som hører til. Egg, kaffe og mye mer. Kan man ha det bedre? Vi sjekket Yr mens vi spiste og varselet lovet godt for en fin dag på ski. Det var bare vinden som kunne skape bekymringer.

Steinar kjørte meg bort til de oppstilte bussene som gikk ettersom de ble fylt opp. God tur og lykke til sa han før jeg fant min plass på bussen og ca kl 05.50, var jeg på vei til Start.

Underveis skravles det høylytt og historiene er gode. Det er artig å høre andres erfaringer osv., men generelt, så er det vær og føre det snakkes mest om. Frode som har ligget i trenings leier på Sjusjøen har gitt flere gode rapporter om forholdene og med smøretips fra Stein, gledet jeg meg til en fin tur.


Klar for FredagsBirken for fjerde gang

Vel fremme på Tingstadjordet hadde jeg relativt god tid. Jeg ruslet litt rundt og nyter den rolige atmosfæren. Her var det ingen stress eller høye skuldre. Forholdene var gode og Swix anbefalte tørrvoks. Men med mitt spede grunnlag, valgte jeg å følge Steins råd om klister dekket med voks. Jeg korket derfor inn flere lag med VR50.


FredagsBirken 2017 pulje 1

Deretter fant jeg frem til startfeltet for pulje 1 og var klar for start. Jeg var litt spent og funderte litt på hvordan dette ville gå, men da startskuddet gikk kl 08.30, var det glemt.

Fra min posisjon litt bak i feltet var det bare å følge på. Føret var skarpt og det kjentes ok. Planen var å finne en passende rytme så raskt som mulig. Skiene satt bra og det gikk greit opp til Skramstad.

Deretter bar det videre mot Dølfjellet. Et parti hvor det skal stakes med og uten fraspark samt diagonalgang. Det er da jeg kjenner det i ryggen og det er her jeg får svi for det dårlige grunnlaget. Jeg faller sammen og teknikken er det så som så med og det blir mye jabbing og liten fremdrift – puh.

Vel over Dølfjellet huker jeg meg ned og setter utfor. Farten øker og jeg koser meg med at det gåt nedover. Plutselig og uten forvarsel ligger jeg i bakken og sklir et stykke nedover før jeg stanser. Jeg skjønte lite av hva som skjedde, men tror at klisteret lugget i kanten på sporet. I fallet mister jeg en drikkeflaske som suste av sted i sporet akkurat som en bob i en «bobbane». Jeg kommer meg opp og heldigvis, er både jeg og utstyr uskadet før jeg suser videre ned bakken. Jeg passerer drikkeflasken som hadde stanset og tenkte at det ville ha vært for jævlig om jeg ikke hadde riktig vekt på sekken, men det fikk heller stå sin prøve.

På Dambua tar jeg en god pause med mat og drikke, og siden ryggen er lei, handler det nå bare om å fullføre.


Fine forhold på Raudfjellet. Frisk vind kommer inn fra siden, men generer ikke. (foto: FB-2016)

Det går bra oppover Raudfjellet og skiene sitter bra. Jeg ser meg bakover og ser ingen, men plutselig kommer det en fykende forbi i stor fart. Anders Gløersen blir førstemann til å vinne SkøyteBirken. Gratulerer!!

På Kvarstad forsyner jeg meg godt med mat og drikke samt at jeg klemmer i meg en gel. Og godt fornøyd med tingenes tilstand bortsett fra at ryggen ikke var god, gøyv jeg løs på den siste halvdelen. Skiene er ok og jeg følger sporene for det meste, men måtte ut i fiskebein enkelte steder. Underveis mot løypas høyeste punkt på Midfjellet gledet jeg meg til å stake mot Sjusjøen. Men da vi stakk hode over kanten, slo vinden voldsomt i mot. Vi måtte stake nedover og deretter gå/labbe mot vinden. Snø føyket inn i sporene og det var som å gå i en evinnelig motbakke. Jeg lå midt i en klynge og forsøkte og hjemme meg bort, men så var det min tur til å gå foran. Det var tungt å gå mot vinden og attpåtil skulle brøyte spor, men vi fortsatte videre. Og mens jeg tenkte på det, så dukket Frode opp med kamera og det hele. Jeg smilte så godt jeg kunne mens Frode knipset bilder. Deretter fikk jeg Kvikk Lunsj og varm drikke. Tusen takk sa jeg før jeg fortsatte videre. Og med lykkeønskninger om god tur, passerte jeg Sjusjøen.


I frisk motvind mellom Midtfjellet og Sjusjøen (Foto: Frode Monsen/Sportsmanden.no)


Med et smil på lur fortsatte jeg mot Sjusjøen og L.hammer. FFoto: Frode Monsen/Sportsmanden.no)

Nå er det kun den siste biten igjen tenkte jeg og satte utfor. Sporene var gode og farten ok, men ettersom vi kom ned i skogen, ble sporene bløte. Med sug og slingrete spor, prøvde jeg å stake så mye som mulig. Under kraftledningen hvor det er nokså smalt kom vi sammen med de som gikk StafettBirken. Det ble trangt om plassen da disse var friske og skulle forbi, men sammen med disse kom det flere som skøytet. De brøy seg fint lite om oss som var avhengig av spor og skøytet over våre ski. Faktisk var dette veldig irriterende, men det gikk greit med oss alle. Omsider rundet jeg stadion og med navn og klubb rungende over anlegget, fikk jeg anvendt tid på luften. Glad for å komme i mål, er jeg uansett fornøyd med gjennomført renn.

Straks etter at tidbrikken ble pukket av, kom det en kar med “Crew” på jakka som skulle kjenne på sekken. Nja sa han og kjente på sekken en gang til før han sa – Godkjent. Ja du kan bare prøve å si noe annet tenkte jeg mens jeg fikk en til å ta et bilde.


Fullført FredagsBirken for 4 gang.


Takk for denne gang!!

Steinar ventet som avtalt ved Haakons Hall og i hans bil kjørte vi hjem til ham. Mens jeg dusjet og fikk på noe tørt tøy, laget han middag. Varm mat med en Munkholm til smakte utrolig bra. Tusen takk for meg Steinar!!

Ca 54 km

5:46:11

For resultater m.m., se Sportsmanden HER og HER

#fredagsbirken #birkebeinerrennet #skitur #mosjon #crosscountry #turogtrening #temsportsmanden

Flere bilder følger;


Haakons Hall torsdag kveld


Foto: Frode Monsen/Sportsmanden.no


Foto: Frode Monsen/Sportsmanden.no

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top