Østmarka; Losbylinja – Mønevann – Røyrivann – Skålsjøen

21 januar 2017. Presis som avtalt kom Einar kl 09.00 og i hans bil, satte vi kursen mot Lørenskog – nærmere bestemt, Sørlihavna.

Egentlig skulle vi ha vært på Hakkim i Romeriksåsen for en tur på ski, men siden forholdene etter mildvær i høyden var usikker, valgte vi heller en tur i Østmarka med joggesko.

Med 4 minus grader og sola på vei opp, satte vi avsted fra Sørlihavna. Vi hadde fryktet at det skulle være glatt, men med rim på is, var det ok. Vi fulgte “Losbylinja” et stykke før vi fortsatte over golfbanen langs Losbyelva til Sageng og Mønevann. Underveis hadde vi håpet å treffe Øivind og Trym, men de hadde allerede vært på tur. Kanskje neste gang?

Langs “Losbylinja” til Losby Golfbaner

Losby Besøksgård i bakgrunn

Ved Mønevann hadde vi planlagt å følge veien videre langs vannet, men da vi så at det lå 1 cm med rim på isen, valgte vi heller å løpe ut på denne. Rimet som lå som et teppe over hele vannet var god demping og helt “nydelig” å løpe på. Og med sola midt i mot, nyter vi turen over Mønevann. Deretter forsetter vi over Fløyta og Røyrivann hvor det var like fine forhold.

Mønevann – Østmarka

Mønevann, Fløyta og Røyrivann – Østmarka

Løypekryss på Røyrivann

Røyrivannskoia – Østmarka

Vi går i land ved Røyrivannskoia og tar blå sti til skogsvei. Her svinger vi til venstre og straks etter er vi ved Gapahuken i enden av veien. Vi tenkte at det her i fra ville gå en merket sti i retning av Skålsjøen, men fant ingen, og tok derfor samme vei tilbake et stykke til veikryss.

Vi svinger til venstre og straks begynner oppstigningen mot Skålsjøhytta. Det er tungt å løpe siden det ligger 4-6 cm snø, men opp kommer vi. Og ved hytta, tar vi en rask mat og drikkepause før vi setter kursen ut på Skålsjøen.

Fra Skålsjøhytta – Skålsjøen

Einar på Skålsjøen

Over vann, myr og siv i Skålsjøen

Det er veldig fasinerende å løpe på vann, myr og siv. Dette hadde jeg aldri drømt om sa jeg til Einar. Nei, ikke jeg heller svarte ham – dette er jo helt fantastisk. Vi løper sørover et stykke før vi ved odden tar til høyre mot nordvest og neste løypekryss.

Løypekryss nordvest i Skålsjøen

Her i fra, tar vi “Milogløypa” til venstre mens løypa til høyre går videre nordover til Drettvann. Det gikk greit over isen og i land, men der i fra, ble løypa mer kronglete og med is på myr, klarte jeg å trå igjennom denne med det ene benet. Og med en sko som var fylt med myrvann surklet jeg av sted til skogsveien. Denne følger vi videre mot Bjønnebete. Det var også her ca 4-6 cm med snø, men denne var fastere og det ble ikke så tungt å løpe.

I det vi passerte Bjønnebete tenkte vi på en skitur vi hadde sist vinter der vi kom motsatt vei. Et stykke nedenfor Bjønnebete var veien sperret og vi stusset lit på hvorfor, men da vi kom rundt neste sving, så vi at det lå flere Bjerketrær over veien. Det var den samme karen og den samme traktoren som vi hadde sett ved Mønevann tidligere samme dag.

Hallo karer sa han idet vi kom opp på siden av traktoren. Hallo svarte vi. Jeg tok sjansen på å hente ved i dag og det er derfor jeg har sperret veien sa han. Vi ble stående å skravle en stund, men fortsatte så videre før vi ble kalde.

På rim over Golfbaner på Losby – Østmarka

Vi fulgte skogsveien forbi Drettvann og Fiskelausa til Mønevann. Og her i fra, tok vi samme vei tilbake over Golfbanen til Sørlihavna som vi kom. Underveis vekslet vi noen ord med Richard som kom motsatt vei.

Vi var begge enige om at dette hadde vært en fin dag og fin tur i Østmarka og Losbyvassdraget. Kanskje en av våre beste i Østmarka med joggesko.

Ca 25,6 km

3:02

#østmarka #oslomarka #trening #løpetur #mosjon #friluftsliv #visitoslo

Flere bilder fra samme tur;

På skogsvei like ved Bjønnebete står denne Gapahuken

2 thoughts on “Østmarka; Losbylinja – Mønevann – Røyrivann – Skålsjøen

1. Takk for det Einar 🙂 ja det var litt spesielt å løpe en slik runde man vanligvis tar på ski, men slik er vinteren blitt her i lavladet den siste tiden. Uansett er det gøy å ferdes i Østmarka 🙂

2. Flott referat, Mattis. Turen var litt sånn surrealistisk med utradisjonelt underlag. 2 dager senere løp jeg fra Haraløkka, over Nøklevann, Mariholtet og Elvåga på langs til sørenden og tilbake. Ble 22 km. Ga jo mersmak dette da. Får se om jeg tar Røyrivannet til uka.